Gemeente Delft

Delftenaren verdelen 115 miljoen gulden

De gemeente Delft vraagt in de komende weken aan ruim 80.000 inwoners hoe zij een bedrag van 115 miljoen gulden willen besteden. Delftenaren krijgen de keus uit 39 projecten, waarvoor bewoners eerder ook zelf ideeën hebben aangedragen.

Delft heeft de 115 miljoen gulden ´over´ na de verkoop van de aandelen in het Elektriciteitsbedrijf Zuid-Holland (EZH). Het gemeentebestuur wil deze meevaller besteden aan projecten waar de hele stad van kan profiteren. Om te komen tot een evenwichtige verdeling van het geld heeft het gemeente-bestuur gekozen voor een bijzondere aanpak, waaraan zoveel mogelijk Delftenaren kunnen meedoen.

Eind 1999 riep de gemeente de inwoners al op om met ideeën te komen voor het besteden van de 115 miljoen gulden. Die oproep leverde meer dan 200 suggesties op. De meeste hiervan heeft het gemeentebestuur nu verwerkt in 39 projectvoorstellen. Het gaat om uiteenlopende voorstellen voor investeringen in de kwaliteit van de stad en de leefbaarheid van Delft.

De gemeente legt de lijst met 39 voorstellen eind februari voor aan de Delftse bevolking. Elke inwoner van 12 jaar en ouder krijgt dan een brochure in de bus met daarin een beschrijving van de projecten. Elke Delftenaar kan vervolgens op een antwoordkaart aangeven aan welke projecten uit die lijst men de voorkeur geeft, dit onder het motto: ´wat zou u doen met 115 miljoen?´. Op basis van de uitkomst van deze meningspeiling bepaalt het gemeentebestuur in maart hoe het geld precies wordt verdeeld.

Een uitgebreidere toelichting vindt u op: www.delft.nl/stadhuis/ezh

De 39 projecten

Kennis en economie
1 - Versterking Delft Kennisstad: 8 miljoen