Rotterdam, 21-1-2000

SP: Demonstratieve actie tegen boringen in de Biesbosch

De SP gaat aanstaande maandagmorgen vanaf 07.30 uur actie voeren aan de Brabantse kant van de Moerdijkbrug. Men wil op deze manier uiting geven aan brede gevoelens van verontwaardiging over het voornemen tot het geven van een vergunning voor proefboringen in het Nationaal Park de Biesbosch aan de NAM. Door middel van enkele spandoeken zal de SP aan automobilisten en treinreizigers laten weten dat dit niet kan.

De SP is met name boos op Shell omdat dit bedrijf voor 50% aandeelhouder is van de NAM (de andere 50% is in handen van ESSO) en de Biesbosch in het verleden al heeft opgezadeld met 112.000 ton oliehoudende grond en katalysatorafval. Shell heeft dit laten storten door een onderaannemer, Troost, aan de noordkant van de Biesbosch. Ondanks het feit dat Shell zich wil profileren als een maatschappelijk verantwoorde onderneming willen ze voor deze sanering de portemonnee niet trekken.

De SP heeft in de Tweede Kamer en in de Provinciale Staten van Noord-Brabant al regelmatig aan de bel getrokken. Ze meent dat de NAM van natuurgebieden als de Biesbosch en de Wadden moet afblijven.

De actie start maandagmorgen a.s. om 07.30 aan de Noord-Brabantse kant van de Moerdijkbrug.

Inlichtingen:

Harry Voss, tel. 055-5344550, 06-22932937