Rode Kruis Vlaanderen

Persbericht

Derde editie Rode Kruis Duck Race Twintigduizend eendjes koersen voor het goede doel

Zowat twintigduizend knalgele plastic eendjes-met-zonnebril hielden op
14 augustus op de Ijzer in Nieuwpoort een wedstrijdje zwemmen voor het goede doel. Marijn Devalck - voor de gelegenheid uitgedost als kraanbestuurder - kieperde met behulp van een enorme kraan het gele volkje in het water. Voortgestuwd door de stroming maakten de eendjes er een heuse koers van. Per wedstrijdnummer werd 200 frank neergeteld. Het eendje dat als eerste de eindstreep haalde schonk z'n koper meteen een splinternieuwe Ford Ka. De overige 26 snelle Ducks zorgden voor prijzen als fietsen, een keyboard, familietickets wavekarting, luchtdopen en gsm's.

Tot een kwartier voor de race verkochten rodekruisvrijwilligers nog massaal wedstrijdnummers en eendjes. Karel Deruwe, peter van het project, gaf om 17 uur het startschot, waarna Marijn Devalck z'n ding deed (hij vond het nog leuk ook!). Karel Deruwe en Wim Ravell zorgden vanop het water voor het commentaar bij deze unieke eendenkoers! Een gerechtsdeurwaarder hield een oogje in het zeil op de goede afloop van deze Duck Race.

Zaterdag gonsde Nieuwpoort weer van de bedrijvigheid. Duizenden mensen waren ondanks het wisselvallige weer al dan niet begeleid door hun uitbundige kroost naar Nieuwpoort gekomen om aan deze familiedag bij uitstek deel te nemen. Velen kochten op de dag zelf - sommigen zelfs op het allerlaatste moment - hun wedstrijdnummer. Voor en na de race zorgde animatie te land, te water en in de lucht voor blijde gezichten: landingen van parachutisten, kinderanimatie, een trits kermisattracties, een pleiade van artiesten op het Podium van Radio Contact, clowns, fanfares, gewaagde demonstraties. Net als vorig jaar trok het rodekruisdorp heel wat volk; het was voor de mensen dé gelegenheid om een beeld te krijgen van de diverse activiteiten die Rode Kruis-Vlaanderen ontplooit.

Ruim 300 enthousiaste rodekruismedewerkers hielpen vandaag mee om dit evenement te realiseren. De opbrengst van de Rode Kruis Duck Race gaat integraal via het Rode Kruis naar mensen in nood. Als onafhankelijke organisatie heeft het Rode Kruis voor zijn werking en zijn projecten voor de meest kwetsbaren de steun van bevolking, bedrijfsleven en overheid nodig

Nieuwpoort, 14 augustus 1999

Voor meer informatie kan u terecht bij Jan Snoeck, tel. kantoor: (02)645.45.01, gsm: (075)64.00.23, fax: (02)646.04.41, e-mail: perszaken@redcross-fl.be
of Tuur Hoste, gsm: (0476)50.50.58 gsm (0476)50.50.58 of Michel Dumont (organisator), gsm (075)35.60.02
Rode Kruis-Vlaanderen-Perszaken, Vleurgatsesteenweg 98, 1050 Brussel.

Deel: ' Derde editie Rode Kruis Duck Race '