Gemeente Hoogeveen

25 juni 1999

Derde VAM Schaaktoernooi van 15 tot en met 23 oktober 1999 in gemeentehuis Hoogeveen

De derde editie van het VAM Schaaktoernooi is dit jaar van vrijdag 15 oktober tot en met zaterdag 23 oktober, in het gemeentehuis van Hoogeveen. In de opzet van het toernooi is ten opzichte van de voorgaande jaren niet veel veranderd. Naast de dubbelrondige vierkamp (1) is er een sterk open toernooi (2) en een toernooi voor amateurschakers (3).

1. De vierkamp

De organisatie streeft, evenals de twee voorgaande jaren, naar een deelnemersveld met zoveel mogelijk tegenstellingen (jong - oud, Nederlander - buitenlander, vrouw - man). Het prijzenfonds in de vierkamp is fl. 25.000,-- (1e prijs 10.000 gulden, 2e prijs 7.500 gulden, 3e prijs 5.000 gulden, 4e prijs 2.500 gulden).

De deelnemers aan de vierkamp zullen traditiegetrouw spelen met glazen schaakstukken volgens het officiële Staunton no. 5 model. De stukken zijn speciaal voor het toernooi gemaakt door de Hoogeveense glaskunstenaar Cees van Olst.

Het speelschema in de vierkamp is: zondag 17 oktober-1e ronde, 18 oktober-2e ronde, 19 oktober-3e ronde, 20 oktober-rustdag, 21 oktober-4e ronde, 22 oktober-5e ronde, 23 oktober-6e ronde.

2. Open toernooi

Vrijdag 15 oktober begint het 9-rondige open toernooi, bestemd voor schakers met een ELO-rating van minimaal 2100. Enkele (groot-)meesters komen op uitnodiging van de organisatie. Er zullen dit jaar minder wildcards aan spelers onder de 2100-ratinggrens worden verstrekt. Het prijzenfonds in het open toernooi is 10.000 gulden (1e prijs 5.000 gulden). Er is plaats voor maximaal vijftig schakers in deze groep.

Aanmeldingen via het toernooisecretariaat (Postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen, Stasia de Haan/VAM-schaaktoernooi; fax: 0528-291325;info@hoogeveen.nl; https://www.hoogeveen.nl/vam-chess).

3. Amateurtoernooi

De VAM-zeskampen en het weekendtoernooi komen te vervallen en zullen worden geïntegreerd in één groep voor spelers onder de 2100-ratinggrens. Er zijn diverse ratingprijzen, zodat iedere deelnemer aan het amateurtoernooi prijzen kan winnen. Het amateurtoernooi loopt in speeldagen en -data parallel met het open toernooi. De eerste ronde is op vrijdag 15 oktober.

Aanmeldingen via het toernooisecretariaat (Postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen, Stasia de Haan/VAM-schaaktoernooi; fax: 0528-291325; E-mail: info@hoogeveen.nl; https://www.hoogeveen.nl/vam-chess.

Hoofdsponsor is de NV VAM. De subsponsors zijn: gemeente Hoogeveen, KPMG Accountants, Heineken, Super De Boer, Auto Brink BV, Restaurant Party Service J. van 't Hooge.