Artis

Amsterdam, 22 september 1999

Artis - dieren zetten verblijf open

Vele dieren zullen op zondag 3 oktober a.s., een dag voor Werelddierendag, hun beste pootje voor zetten. Natuurlijk is het in een dierentuin als Artis iedere dag dierendag. Het huisvesten, voeden en verzorgen van 8000 dieren vraagt alle aandacht van tientallen dierverzorgers; ook mensen van de technische dienst en beplantingen spelen hierbij een belangrijke rol.

Tussen 10.00 en 16.00 uur staan tal van Artisdeuren op een kier en mogen de bezoekers her en der een kijkje nemen achter de schermen. In het Voedselmagazijn, waarvandaan dagelijks tientallen kratten voer worden getransporteerd, ziet u dat de dieren hoogwaardige producten als vers fruit, groente en brood met duizenden kilo's per week verorberen. In de olifanten-stallen kunt u even binnenlopen en met eigen ogen constateren hoeveel een olifant eet op één dag! En de zeekoeien eten graag een door u toegeworpen vers kropje andijvie. Achter de schermen van het oudste Insectarium van Nederland (!) gaan er heel andere hoeveelheden eten door. Kleine groepjes mensen kunnen in de keuken kennismaken met kleine griezeltjes als kevers, sprinkhanen, vogelspinnen en nog tal van insecten. Spannend is het altijd om even bij de nachtverblijven van de roofdieren te kijken. Uiteraard kunt u hier terecht met vragen over leeuwen, tijgers, sneeuwpanters en andere grote katachtigen.

Ondanks de goede verzorging, uitgebalanceerde diëten en preventieve (genees)middelen komt het toch voor dat een dier ziek wordt. In de dokterskamer wordt uitleg gegeven over de medische kant van de dierentuinwereld. Om 12.30 uur zal bij de olifanten het eerste exemplaar van het kinderboek 'Annabella van Artis" worden overhandigd aan schrijfster Leny van Grootel. Zij zal tevens uit haar boek voorlezen en de verkochte exemplaren signeren.

Een interessante en gezellige dag tussen dieren uit de hele wereld! Dierendag beleven in Artis kost niet meer dan een entreekaartje: volwassenen betalen ƒ 25,00 en kinderen van 4 tot en met 11 jaar ƒ 17,50.

Deel: ' Dieren zetten verblijf open in Artis '