Dierenambulance Almere krijgt gratis led verlichting

ALMERE, 20170926 -- De verlichting in het pand aan de Operetteweg bleek na een aantal jaren nu toch echt aan vervanging toe te zijn. Bovendien was het verbruik en de warmteontwikkeling een doorn in het oog van de huurders, maar de stichting is afhankelijk van giften en donaties. Voor vernieuwing geen budget.

[Groepsfoto Dierenambulance Almere]
De Almeerse firma LightSale kreeg onlangs via de huisinstallateur te horen over dit schrijnende geval. "Ze waren voornamelijk op zoek naar nieuwe lampvoetjes voor de huidige TL bakken," vertelt eigenaar Chris Bennemeer. "Maar dit blijft een oneindig proces, door de warmteontwikkeling van een TL-buis worden voetjes broos, en breken af bij het compleet remplaceren van alle buizen."

[foto Installatie led-verlichting 1]
Chris is samen met Arno Ridderbos van RT&I aan de slag gegaan om te kijken naar de mogelijkheden met LED. "Wanneer we de TL bakken verwijderen, en basic led panelen plaatsen voorzien van Philips led's, wordt de warmte ontwikkeling vele malen minder, worden remplacekosten verkleind, hoeft de airco minder hard te werken en wordt er op energie bespaard! Chris vertelt dat zijn firma dit jaar 10 jaar bestaat, hoe leuk zou het zijn om dit project als gift uit te kunnen voeren.

[foto Installatie led-verlichting 2]
Op  25 september was het startschot, Dennis, Arno & Chris hebben zich 's avonds verzameld en zijn begonnen met vervangen. Chris die onlangs gestart is met zijn HBO Lichtontwerp vertelt over de keuze in een iets andere lichtkleur: "Mensen voelen zich prettiger in een omgeving waar het kunstlicht meer natuurlijk overkomt. Ziekteverzuim daalt, maar ook tijdens vergaderingen en trainingen blijven mensen veel alerter."

's Avonds om 22.00 uur waren alle lichtarmaturen vervangen, de dierenambulance is er enorm blij mee, "wat een verschil, en wat een heerlijk licht!", "het lijkt of de hele afdeling wel groter is geworden!". Chris: "De gift van LightSale en RT&I blijkt een succes, samen maken we de wereld beter, en verbruiken we steeds minder energie!"

[Foto's Warm en Koud licht 1]

[Foto's warm en koud licht 2]