Dierenbescherming

Persberichten 20 mei: 'Breek n ei tegen de legbatterij'

DIERENBESCHERMING BAKT SCHARRELOMELET VAN ZES METER

18 mei 1999

In het kader van haar landelijke campagne tegen de legbatterij bakt de Dierenbescherming op 20 mei a.s. vanaf 12.00 uur een gigantische omelet van 2.000 scharreleieren op het Plein in Den Haag. Chefkok is Serge Henri Valcke, bekend van zijn kookkunsten in de TV-serie "In de Vlaamsche pot". Met deze actie wil de Dierenbescherming op symbolische wijze duidelijk maken 'dat het anders kan'.

Gelukkig eet ongeveer de helft van de Nederlanders scharreleieren. Dat betekent echter dat de andere helft dat nog steeds niet doet. Hen moet duidelijk gemaakt worden, dat kippen voor een paar centen meer een aanzienlijk diervriendelijker leven geboden kan worden. In Nederland slijten 45 miljoen legkippen hun "leven" in een batterij-systeem. Dat betekent dat 90 procent van onze kippen nog steeds op een uiterst wrede manier wordt gehouden.

Op 20 mei debatteert de Tweede Kamer over de pluimveehouderij in Nederland. Verwacht wordt dat nog dit jaar in Brussel een nieuwe EU-richtlijn voor het houden van legkippen tot stand komt. In Europa worden op dit moment maar liefst een kwart miljard kippen in legbatterijen gehouden. De Dierenbescherming vindt dat kippen minimaal recht hebben op een groter leefoppervlak dan dat van het beruchte velletje A-4; scharrel zou de norm dienen te zijn. Daarnaast is de organisatie van mening dat een kip recht heeft op een legnest, een zitstok en strooisel op de vloer. Minister Apotheker (LNV) heeft bij herhaling gesteld af te willen van de legbatterij in Nederland.

Na afloop van het overleg in de Tweede Kamer worden leden van de Vaste Kamercommissie voor LNV door de Dierenbescherming gevraagd een eitje te breken boven de gigantische koekenpan met een doorsnede van zes meter. Als de Dierenbescherming toestemming krijgt van de Inspectie Gezondheidsbescherming, Waren en Veterinaire Zaken, zullen stukjes omelet worden uitgedeeld aan Kamerleden en toeschouwers. Dierenasielen in de regio hebben inmiddels verklaard graag de restanten voor hun zwervertjes en afstandsdieren in ontvangst te willen nemen.

- Bakken mega-omelet: 20/5, 12.00 uur, het Plein in Den Haag

- AO Tweede Kamer (pluimveehouderij): 20/5, 10.00 - 12.00 uur