Kabel wordt duur, lease een nu een digitale ontvanger

Datum: mei 1999

De plannen van de kabelexploitanten om in Nederland binnen afzienbare tijd over te gaan op betaal-tv neemt steeds meer zichtbare vormen aan. Ook in Belgie zijn er plannen in die richting. De consument wordt in zijn keuze beknot en zal steeds dieper in de buidel moeten tasten om zijn favoriete programma's te kunnen zien en beluisteren. Wij menen dat een alternatief dient geboden te worden tegen het kabelgeweld en de consument op deze ontwikkelingen moet worden gewezen, zodat hem een eerlijke kans wordt geboden om zelf te kiezen. Het persbericht is hierbij een belangrijk hulpmiddel.

De satellietbranche, met name Msat, speelt een voortrekkersrol. Door het grote publiek met duidelijke berichtgeving de huidige en ingrijpende ontwikkelingen onder de aandacht te brengen. Onze actie "Lease een schotel" zal de monopoliepostitie van de kabelexploitanten danig gaan ondermijnen.

Wij zijn ervan overtuigd dat u de noodzaak van publicatie van deze ontwikkelingen inziet, zodat uw lezers objectief geinformeerd worden dat er alternatieven bestaan. Zo krijgen zij de kans om een eigen keus te maken. U kunt te allen tijde voor nadere gegevens en deskundige toelichting bij ons terecht.

Uw reactie zien wij met belangstelling tegemoet en hopen dat u tot publicatie overgaat.

Alg. info: persberichtbe@msat.nl
T: 0031-115-530530 - F: 0031-115-531531
Oranjestraat 1
4574 HN Axel

PERSBERICHT "lease uw ontvanger"

DEVOLUTIE OF REVOLUTIE IN TELEVISIELAND?

BETAAL-TV

Het wordt steeds onrustiger in tv-land. De Nederlandse kabelmaatschappijen zijn in een vergevorderd stadium om een aantal minder bekeken zenders in een basispakket te bundelen. (Het is bijna vanzelfsprekend dat de Belgische kabelmaatschappijen dit voorbeeld zullen volgen). De populaire zenders worden daarentegen in een pluspakket samengevoegd. Ook het radioaanbod wordt op dezelfde wijze gesplitst. De monopoliepositie, die de kabelexploitanten innemen, heeft al tot vele problemen geleid. Een sprekend voorbeeld is A2000 (Amsterdam), dat zonder rekening met haar abonnees te houden populaire zenders van de kabel haalde.

TV-KIJKER DE DUPE

Gaan wij uit van de laatste berichten dan gaat een basispakket gemiddeld Nlg. 18,-/Bef. 335 en een pluspakket ongeveer Nlg. 25,-/Bef. 465 per maand extra kosten. Volgens sommige berichten zelfs tot Nlg. 50,-/Bef. 950,-. De consument wordt hiervan de dupe. Om toch van een van een redelijk aanbod aan tv- en radiozenders te kunnen genieten, wordt men op kosten gejaagd. In het begin lijken de kosten alleszins nog redelijk, maar door de tijd heen zullen deze eerder stijgen dan dalen. Zeker tegen de tijd dat de exploitanten het overgrote deel van hun consumenten heeft weten te overtuigen zich te abonneren op hun product. Vergelijk hierbij de introductie van het aardgas. Toen nog spotgoedkoop, maar op het moment dat bijna iedereen was aangesloten ...... Daarnaast moet men niet uit het oog verliezen dat een pluspakket slechts een beperkt aantal kanalen omvat en dat deze nog verder opgesplitst kan worden. Men is dus met handen en voeten gebonden aan de "grillen"van de kabelexploitanten.

HET ALTERNATIEF

De satelliettechniek, die verantwoordelijk is voor een goede ontvangst is, ook voor de kabelexploitant, is de laatste decennia sterk ontwikkeld en zo tot een betrouwbaar mondiaal medium geworden. Zonder de communicatieve waarde van deze techniek zouden b.v. actueel nieuws en live sportbeelden onmogelijk direct de huiskamer bereiken. Daarnaast biedt satellietontvangst in vergelijk met kabel hogere beeldkwaliteit en ervaart men een echt stereogeluid.

SCHOTEL LEASEN

Het spreekt vanzelf dat men zelf wil kunnen beslissen naar welke zenders men kijkt en dus wordt het tijd voor de consument om het heft zelf in handen te nemen. In deze lease-tijd moet het ook mogelijk zijn om een schotel te leasen. Voor een maandelijks bedrag dat lager of gelijk ligt aan dat van het kabelabonnement, beschikt men over minimaal 60 tv-kanalen en tientallen radiozenders, zonder dat hier beperkingen worden gesteld. Bovendien geniet men van betere ontvangstkwaliteit. Uiteraard zijn hierin nog diverse uitbreidingen mogelijk.

MSAT ELECTRONICS

Msat electronics uit Axel heeft een aantrekkelijke formule uitgedacht, waarbij de kijker tegen een voordelig tarief en aantrekkelijke voorwaarden een schotel kan leasen. De voordelen zijn, naast het eerder genoemde aanbod, legio. Msat kan bogen op een jarenlange vakkennis en eigen technische dienst. De lage prijs, hoge kwaliteit, helpdesk en after-sales service zijn vaste waarden en bovendien verzorgt Msat plaatsing door de hele Benelux. Het millennium luidt de tijd van de schotel in.

In vrijheid kijken naar wat men wil of niet, kan binnenkort alleen nog per satelliet

Met vriendelijke groet,
Msat electronics