Dirck III sluit aan op financieel netwerk Flinqer

Cash management voor leveranciers wordt gemakkelijker, en bedrijfsfinanciering goedkoper

AMSTERDAM, 20140417 -- Dirck III, de landelijke keten van slijterijen, is sinds kort aangesloten op financieel netwerk Flinqer. Via Flinqer maakt Dirck III voor haar leveranciers inzichtelijk wanneer zij facturen betaalbaar stelt en biedt zij de mogelijkheid deze optioneel sneller te betalen vanaf een ‘rente’ van omgerekend ongeveer 5%. Dirck III behaalt zo een beter rendement op kasgeld dan via een rekening courant, terwijl leveranciers op deze manier hun zicht en grip op cashflow versterken tegen vaak voordeliger rente dan het voorfinancieren van deze facturen. Alle partijen worden zo minder afhankelijk van banken.

Dirck III  is nu samen met een aantal andere grote bedrijven een voortrekker om via Flinqer slimmer om te gaan met liquiditeit tussen bedrijven - juist op het moment dat kredietverlening vanuit banken steeds verder afneemt en duurder wordt. Inmiddels maken meer dan 1200 afnemers en leveranciers gebruik van het snelgroeiende netwerk en dit aantal stijgt elke dag. Inmiddels werd meer dan EUR 70 miljoen aan factuurwaarde op deze manier sneller betaald en hoefden bedrijven voor dit bedrag geen kredietfaciliteiten aan te spreken.

Jeroen Besters, Algemeen Manager van Dirck III  zegt over de samenwerking: “De behoefte om slim met liquiditeit om te gaan is momenteel groot en dit zal alleen maar verder toenemen. Dirck III ondersteunt veel initiatieven die ertoe bijdragen dat goederenstromen slimmer worden afgestemd. Daar horen geldstromen natuurlijk ook bij en daar helpt Flinqer ons. Door aansluiting op hun netwerk kunnen wij ons kasgeld efficiënter inzetten dan wanneer wij het stallen op een rekening courant. Ook onze leveranciers weten beter waar ze aan toe zijn en krijgen meer grip op hun cashflow".  "Naast geld besparen wij ook tijd." zegt Besters. "Dat is simpelweg omdat leveranciers online de status van hun uitstaande facturen bij ons kunnen inzien, in plaats van ons te bellen hierover”.

Afnemers realiseren zich vaak nog niet voldoende dat ze met het eenzijdig bepalen van betalingstermijnen, ook zichzelf benadelen. Ook zij zijn namelijk gebaat bij financieel gezonde en daarmee betrouwbare leveranciers. Door via Flinqer de meest efficiënte timing te kunnen zoeken voor de inzet van kasgeld van zowel leverancier als afnemer, maakt het beide partijen onafhankelijker van banken.

Reinier Weerman, CEO van Flinqer legt uit: Ons netwerk is in feite een alternatief voor bankkrediet omdat via onze netwerkoplossing snellere betaling kan worden afgesproken tussen leverancier en afnemer. Via Flinqer komen middelen sneller beschikbaar en tegen een rentepercentage dat meestal lager is dan bankrente. Je snijdt eigenlijk gewoon de intermediair die nodig is voor een deel van het werkkapitaal er tussenuit. Geld rolt sneller en dat is goed voor de gehele keten.

Flinqer verwacht dat in de toekomst steeds meer partijen zich zullen aansluiten om cash gezamenlijk beter te managen. Binnen het netwerk worden schuldposities gereduceerd en daarmee draagt Flinqer bij aan de economische groei in ons land.

Deel: ' Dirck III sluit aan op financieel netwerk Flinqer '