28 januari 2000

Doelgroepenbad preventief dicht

Het doelgroepenbad, onderdeel van Twentebad, is met onmiddellijke ingang preventief gesloten. In het doelgroepenbad vindt een experiment plaats om het water te reinigen zonder chloor. Uit één van de regelmatige proeven naar de kwaliteit van het zwemwater door WMO bleek dat het water niet voldoet aan de eisen volgens de Wet Hygiëne Veiligheid Zwembaden.

Op 1 januari startten de Provincie, Het Academisch Ziekenhuis Groningen en de firma Aquanorm uit Gorinchem de proef in het Twentebad. Hierbij wordt een methodiek getest om water te zuiveren met waterstofperoxide in plaats van chloor. De twee proeven die eerder in Nederland zijn uitgevoerd, waren succesvol. Bij de proef in het Twentebad wordt de methode getest bij een lagere temperatuur van het water.

De watermonsters van dinsdag 25 januari zijn door de WMO afgekeurd wegens een te groot aantal ziektekiemen. Deze ziektekiemen kunnen buikpijn en misselijkheid veroorzaken. Tot nu is één melding ontvangen van een bezoeker met buikpijn. Het water wordt wekelijks op kwaliteit gecontroleerd door de WMO onder toezicht van de Provincie.

Op korte termijn hoopt het Twentebad uitsluitsel te krijgen over de oorzaak. Het doelgroepenbad zal enkele dagen gesloten zijn, tot de waterkwaliteit weer gegarandeerd kan worden. Het water in het recreatiebad en het instructiebad, dat traditioneel middels chlorering wordt gedesinfecteerd, is goedgekeurd. Deze baden zijn normaal geopend voor publiek.

Deel: ' Doelgroepenbad Twentebad preventief dicht '