Dolle Mina bij Huishoudbeurs: actie Toiletten in Treinen

Gezamenlijke actie Toitetten in Treinen bij aanvang RAI Huishoudbeurs

AMSTERDAM, 20130218 -- Maandag 18 februari om 11.00 uur, vindt in de hal van RAI-station bij de aanvang van de RAI Huishoudbeurs opnieuw een ludieke actie plaats voor toiletten in de trein. Het is een gezamenlijke actie van Dolle Mina, de actiegroep Treinen Met Toiletten en Reni de Boer, ambassadeur voor Onbeperkt Nederland (Miss Handicap 2007).

De wc in de trein vormt een basisrecht. Voor gehandicapten en patiënten met blaas- en ontlastingsmoeilijkheden zijn treinen zonder toiletten een serieuze belemmering. Ook de meeste ouderen krijgen vroeg of laat te maken met klachten inzake de blaas, waardoor toiletten op de trein onontbeerlijk worden. Inmiddels is gebleken, dat niet alleen toiletten in sprintertreinen ontbreken, maar dat tevens de NS een beleid voert waarbij bestaande toiletten in treinen worden afgesloten en toiletten op stations slechts ten dele of helemaal niet beschikbaar zijn.

De NS heeft laten weten pas vanaf 2018 een investering te kunnen doen om weer toiletten in treinen terug te brengen, hetgeen gerealiseerd zou moeten zijn in 2025. Deze tijdsduur is onacceptabel. Ondertussen heeft de NS wel ruim € 2 miljoen geïnvesteerd in een iPhone-app NS Reisplanner Xtra om drukte in treinen te tonen. De NS geeft daarmee aan verkeerde investeringsprioriteiten te stellen. De basisvereisten voor het treinvervoer van gehandicapten, patiënten en ouderen – maar ook de doorsnee treinreiziger die naar de wc moet – worden door de NS genegeerd. De door de NS aangereikte oplossing, de Plaszak, voldoet niet en is buitendien mensonterend.

Het initiatief om zo spoedig mogelijk de toiletten in treinen terug te krijgen wordt gesteund door ondermeer de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie, de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad, Per Saldo (belangenvereniging PGB), Rover, ROCOV, Nederlandse Vereniging voor Urologie, MS Vereniging Nederland, Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging, Olijf (gynaecologische kanker), Patiëntenvereniging van Neurosimulatie, Stichting Contactgroep Prostaatkanker, Nederlandse Coeliakie Vereniging, Nederlandse Stoma Vereniging, Prikkelbaar Darm Syndroom Belangenvereniging, Vereniging Anusatresie, Stichting Patiënten met Kanker aan het Spijsverteringskanaal, Vereniging Waterloop (blaas/nierkanker), Intercollegiaal Overleg Fysiotherapeuten, Zorgbelang Gelderland, ANBO, CSO, Makkers Unlimited, Vereniging Stadsvervoerbelang en de Vakbond Voor Rijdend Personeel. Bij eerdere acties zijn ruim 13.500 handtekeningen verzameld.

Reeds vanaf het eerste begin, is het ontbreken van toiletten in nieuwe treinen controversieel. Als betaalbare tussenoplossing is reeds voorgesteld om tijdelijk mobiele toiletten (zoals o.a. bij bouwplaatsen gebruikelijk) in de treinstellen te plaatsen waarin vaste toiletten momenteel ontbreken.

Deel: ' Dolle Mina bij Huishoudbeurs actie Toiletten in Treinen '