Persbericht 18 augustus 1999

Golden Earring documentaire Don't Stop the Show slotfilm 19e Nederlands Film Festival

De documentaire Don't Stop the Show van Rogier van der Ploeg, een productie van Lagestee Film BV, besluit op woensdagavond 29 september de filmvertoningen van het 19e Nederlands Film Festival. Aan de hand van concertopnamen, interviews en archiefmateriaal wordt hierin een uniek beeld geschetst van de internationaal vermaarde popgroep Golden Earring. Don't Stop the Show wordt op 30 september uitgebracht in de bioscoop. Het 19e Nederlands Film Festival vindt plaats van 22 september tot en met 1 oktober in Utrecht. Het volledige programma verschijnt op dinsdag 7 september in de gratis festivalkrant en op de website (www.filmfestival.nl).

De Golden Earring werd begin jaren zestig in Den Haag opgericht als The Golden Earrings. De groep kende enkele wisselingen van bandleden: Jaap Eggermont, Frans Krassenburg, Robert Jan Stips en Eelco Gelling maakten korte of langere tijd deel uit van de band. De Golden Earring bestaat momenteel uit de leden van het eerste uur George Kooymans en Rinus Gerritsen en de later toegetreden Barry Hay en Cesar Zuiderwijk. De eerste elpee Just Earrings (1965) bracht direct al twee toptien-hits voort: Please go en That day. Vele succesvolle singles zouden volgen. Met Back home brak de groep internationaal door, met onder meer een hoge notering in de Amerikaanse hitlijsten. De Golden Earring bracht tot nu toe meer dan 25 albums uit. Maart 1999 verscheen Paradise in Distress.

Rogier van der Ploeg (1961) studeerde Camera en Montage aan de Filmacademie. Vanaf 1980 maakte hij als gitarist deel uit van popbands als Blue Murder, Astral Bodies en Soviet Sex. In eerste instantie maakt hij regelmatig videoclips voor zijn eigen bands, later ook voor Golden Earring, De Dijk, Frank Boeyen en de Urban Dance Squad. Vanaf 1989 werkte hij mee aan popmuziekprogramma's van de VPRO. Rogier van der Ploeg is momenteel succesvol als regisseur van commercials. Met zijn bedrijven Czar Films en het in New York gevestigde Czar Films USA maakte hij reclamefilms voor Rolo, Fruitjoy, Budweiser en Miller Lite. Rogier van der Ploeg won prestigieuze reclamevakprijzen, zoals de Palme d'Or en Gouden Leeuw in Cannes en Gouden en Zilveren Lampen van de ACDN.

Don't stop the Show (108 min., 35mm)

Regie: Rogier van der Ploeg
Productie: Martin Lagestee
Productieleiding: Iris Hogendijk
Research en prod.assistent: Arwen Notermans
Scenario: Rogier van der Ploeg, in samenwerking met Martin Lagestee en Rene Zwaap
Interviews: Tonko Dop
Camera: Rogier van der Ploeg, Rene van der Eijk, Peter Mariouw Smit, Menno Westendorp en Bert Pot
Geluid: Pieter Guyt, Kees de Groot, Frenk van der Sterre, Wouter Stan en Ron Ayers
Muziek: Golden Earring
Mixage: Danny Rosendahl
Live-muziek mixage: Jan Schuurman
Geluidsafwerking: Metasound
Montage: Hans van Dongen en Hans van Helden
Co-productie: NPS
Producent: Lagestee Film BV
Distributeur: Shooting Star Filmdistributie

Golden Earring:
George Kooymans (zang, gitaar, componist)
Barry Hay (zang, gitaar, teksten)
Rinus Gerritsen (basgitaar)
Cesar Zuiderwijk (drums)

_____________

Aan de redactie:

Don't Stop the Show:
Voor persviewings, foto's en interviews kunt u contact opnemen met MVSP Monique van Schendelen, tel.: 035 5826969, fax: 035 5827885.

Eerder verschenen persberichten van het Nederlands Film Festival zijn te vinden op de website (www.filmfestival.nl).

Deel: ' Don't Stop the Show slotfilm 19e Nederlands Film Festival '