Cap Gemini

Zürich

Doorbraak Internetbeveiliging zorgt voor sterke impuls van e-business bij Swiss Online

Zürich, 9 november 1999 - De totale beveiliging van het betalingsverkeer via het Internet is de sleutel tot het succes van Swiss Online, dat in slechts twee jaar tijd leider in de snel groeiende Zwitserse e-commercemarkt is geworden. Bedrijven kunnen hun producten en diensten op de Swiss Online-website plaatsen, waarna Swiss Online het totale betalingstraject organiseert. Om dit traject veilig en probleemloos uit te kunnen voeren, maakt Swiss Online gebruik van een door Cap Gemini ontwikkeld betalingssysteem: de Secure Payment Server.

Dit is het voornaamste nieuws van de gezamenlijke internationale persconferentie in Zürich van Swiss Online en Cap Gemini.

Swiss Online, lid van de CableCom Group, begon in 1994 als Internetprovider. Na het aanbieden van consultingservices op het gebied van Internetbeveiliging en de implemen- tatie van een Secure Payment Server van Cap Gemini in het voorjaar van 1998, besloot het bedrijf tot een geheel nieuw concept: het aanbieden van een totale, zich verder ontwikkelende commerciële Internetservice aan Zwitserse bedrijven actief op de nationale en internationale markt.

Markus Blumenthal, directeur van Swiss Online: "De meeste retailers en fabrikanten zijn erop gebrand te profiteren van de nieuwe verkoop- en winstmogelijkheden van het wereldwijde web. Ze zijn echter bang voor de risico's. Cap Gemini heeft het kritieke deel van het risico weggenomen door ons een mechanisme voor elektronische betaling te bieden dat als volkomen veilig is erkend door alle grote creditcardmaatschappijen en zelfs door Zwitserse banken. Hetgeen als de ultieme erkenning van financiële beveiliging kan worden beschouwd."

Christof Domeisen, General Manager van Cap Gemini Zwitserland: "Met de eliminatie van zowel het financiële risico als het extra werk, zijn twee van de voornaamste belemmeringen voor de uitbreiding van e-business weggenomen. Het succes van Swiss Online gedurende de laatste twee jaar zou wel eens de hele structuur van het web als handelsmedium kunnen veranderen. Het doet me goed dat onze deskundigheid op het gebied van webbeveiliging aan dat succes heeft bijgedragen."

Volgens Domeisen is absolute veiligheid van cruciaal belang voor alle vier de partijen die bij een webtransactie betrokken zijn: de klant, de betrokken bank of creditcardmaatschappij, de retailer en Swiss Online. De Cap Gemini Secure Payment Server biedt een drielaags beveiliging in de vorm van een 'firewall', versleutelingssoftware en beveiligingssoftware. De uitmuntende beveiliging van het systeem is volledig erkend door alle grote Europese en internationale banken en creditcardmaatschappijen. De betalingsbijzonderheden worden direct en zonder enige bemoeienis van de retailer via Swiss Online met de bank of creditcardorganisatie uitgewisseld.

"De Cap Gemini-technologie waarmee de Secure Payment Server werd ontwikkeld, is niet alleen voorbehouden aan Swiss Online. De technologie zal wereldwijd ook aan andere commerciële Internetbedrijven worden aangeboden," aldus Domeisen.

De server biedt tevens zeer snelle responstijden, zodat gebruikers van de website van Swiss Online geen last hebben van vertragingen. Een speciale modulaire architectuur maakt een nagenoeg onbeperkte uitbreiding in de toekomst mogelijk. De Swiss Online-website fungeert als toegangspoort naar het elektronisch winkelcentrum en biedt nu onderdak aan een scala van goederen en diensten, variërend van auto's, kleding tot huizen en banen. De website www.swissonline.ch registreert meer dan 1,5 miljoen bezoeken per maand.

Een kleine 1.000 kleine tot middelgrote ondernemingen zijn in zee gegaan met Swiss Online. Tijdens de eerste twee jaar vonden meer dan 100.000 geslaagde transacties plaats via de Cap Gemini Secure Payment Server.

Over Cap Gemini

Cap Gemini is onlangs gekozen tot 'European Company of the Year'. De onderneming is Europees leider in ICT-services en management consultancy. Aandelen van de Cap Gemini Group worden verhandeld aan de beurzen van Amsterdam en Parijs. De missie van de onderneming is om bedrijven te helpen hun bedrijfsprocessen te verbeteren. Met een omzet van ruim 1,43 miljard gulden in 1998 en 7.000 medewerkers heeft Cap Gemini in de Benelux een leidinggevende positie. Cap Gemini N.V. maakt deel uit van de internationale Cap Gemini Group, die in 1998 een omzet behaalde van 25,9 miljard Franse francs en wereldwijd 39.000 medewerkers telt. Meer nieuws en informatie is te vinden op www.capgemini.com en www.capgemini.nl.

Cap Gemini Nederland B.V. Bart Sikking
bart.sikking@capgemini.nl