Rabobank Nederland

rabobank

Wall Street: Dow Jones verliest 0,13% na weinig enerverende handel

Beursmedia/Betten, 23/3/1999

In New York is de Dow Jones-index maandag 13,04 punten lager gesloten op 9890,51, een verlies van 0,13%. De index liet een volatiel koersverloop zien, waarbij de graadmeter echter niet veel van zijn plaats kwam.
De bredere S&P-500-index verloor 2,28 punten (0,18%) op 1297,01 en ook de Nasdaq-index sloot lager, 25,35 punten (1,05%) op 2395,92. Handelaren spraken van een weinig enerverende handel. Volgens hen zijn beleggers wat nerveus geworden nadat de Dow Jones-index de afgelopen weken bijna 7% steeg. Op 3 maart sloot de graadmeter nog op 9275,88 punten.

Er waren geen grotere negatieve of positieve uitschieters onder de Dow-componenten. Grootste daler was Hewlett-Packard (HP), dat USD 2 daalde tot USD 69, een min van 2,8%. De producent van printers en computers maakte bekend dat het USD 15 miljoen gaat investeren in Maleisie. Ook liet HP weten dat het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid 660 inkjet printers en 200 laserprinters van diverse merken heeft vervangen voor 150 HP Mopiers en 50 HP kleurenprinters. De grootste winst bij de Dow-fondsen werd geboekt door Boeing, dat liet weten dat het circa USD 4,1 miljard aan overheidscontracten zal kunnen ontvangen. Het aandeel steeg USD 7/8 (2,6%) tot USD 34 7/8.

Microsoft sloot USD 1 5/8 hoger op USD 172 13/16 op de hoop dat de onderneming een schikking zal kunnen treffen in de anti-trust-rechtszaak die tegen het bedrijf van Bill Gates is aangespannen. America Online (AOL) won USD 10 11/16 op USD 129 15/16. De onderneming zou van plan zijn honderden banen te schrappen bij Netscape. AOL rondde vorige week de acquisitie van Netscape af en zal naar verwachting deze week aankondigen welke plannen het met de onderneming heeft. Binnen het bedrijf rekenen sommigen op tenminste
750 ontslagen, ongeveer 30% van Netscapes personeelsbestand.

Bij de computerfondsen daalde Dell Computer USD 2 3/8 tot USD 37 7/8 nadat Donaldson, Lufkin & Jenrette de winsttaxaties verlaagde. Het analistenhuis verwacht dat Dell dit jaar minder personal computers zal verkopen dan vorig jaar. Deze negatieve verwachting had ook effect op andere producenten van PCs. Zo daalde Compaq USD 11/16 tot USD 30 1/16 en IBM USD 1 9/16 tot USD 167.

Kabeltelevisiebedrijf MediaOne steeg USD 7 15/16 tot USD 68 11/16 (13%) op het overnamebod van USD 60 miljoen dat Comcast op het bedrijf heeft gedaan. De USD 60 miljoen bestaat uit de overname van aandelen en schulden.

Deel: ' Dow Jones verliest 0,13% na weinig enerverende handel '