Provincie Drenthe

Drentse burgers krijgen stemadvies

Assen, 25 januari 1999
Persberichtnummer 99-009

De provincie Drenthe biedt vanaf vandaag haar burgers de mogelijkheid om zich via de interprovinciale verkiezingspagina's op internet te laten informeren over de provinciale statenverkiezingen. Minister Peper van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft vandaag het startsein gegeven voor de voorlichtingscampagnes van de verkiezingen voor provinciale staten. Hij deed dat door de officiële ingebruikname van de interprovinciale verkiezingspagina's www.provincies.nl. Deze pagina's zijn door samenwerking tussen de twaalf provincies en het Ministerie van BZK tot stand gekomen.

Drenthe heeft als eerste provincie zowel een StemWijzer als een programvergelijking op de gezamenlijke verkiezingspagina's. Bezoekers kunnen met behulp van de StemWijzer hun mening geven over zo'n twintig stellingen, die zijn gekozen op basis van de verkiezingsprogramma's van de partijen die in Drenthe meedoen aan de verkiezingen. Daarna volgt een stemadvies. Verder kunnen zij in een programvergelijking zien hoe de opinies van de verschillende partijen over de belangrijkste provinciale thema's liggen. Ook zijn de partijprofielen en de kandidaten van de diverse partijen op de internetpagina's te vinden.

Studenten Overheidscommunicatie van de Hogeschool in Den Haag verzorgen vanaf 1 februari een dagelijkse nieuwsrubriek op de interprovinciale internetpagina's. Zij doen verslag van actuele ontwikkelingen rond de statenverkiezingen. Het internetproject van de gezamenlijke provincies wordt nauwlettend gevolgd door onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stafgroep Communicatie van de provincie, telefoonnummer (0592) 365265, faxnummer (05920) 357188
E-mail: communicatie@drenthe.nl

Deel: ' Drentse burgers krijgen stemadvies '