Drie grote supermarkten kiezen voor duurzame melk
Een eerlijke prijs voor melk is een voorwaarde voor boeren om hun melk duurzaam te kunnen produceren. Duurzame melk komt van koeien die zoveel mogelijk in de wei lopen, en veevoer krijgen dat in Europa geteeld is. Bovendien moet de boer genoeg grond hebben om de mest van zijn koeien over zijn land te verspreiden, en houdt hij rekening met weidevogels. Dat heeft een prijskaartje. Ruim 50.000 consumenten tekenden in de afgelopen maanden een petitie van Milieudefensie voor duurzame melk tegen een eerlijke prijs.
Millieuschade
De productie van gewone melk heeft een grote impact op klimaat en milieu en is minder diervriendelijk. Het veevoer -vooral soja- komt meestal uit Zuid-Amerikaanse landen, waar tropisch regenwoud gekapt is voor sojaplantages. Doordat de melkprijs gemiddeld de afgelopen jaren laag was, worden boeren gedwongen meer koeien te houden. Dat leidt tot veel extra uitstoot van broeikasgassen en grondwater wordt vervuild.
Rechtstreeks met boeren
Jumbo zegde op 16 november als eerste toe om de melk van het huismerk te verduurzamen. Aldi op 11 december overstag, en onderzoekt op dit moment hoe ze de duurzame melk ook voor een eerlijke prijs in het schap kunnen krijgen. Albert Heijn gaat het verst, de grootste supermarktketen van Nederland liet vandaag weten duurzame melk rechtstreeks met de boeren te gaan regelen. Milieudefensie denkt mee met de supermarkten en blijft, samen met boeren en consumenten, controleren of zij hun toezeggingen waarmaken. Ook gaan zij de komende tijd het gesprek aan met supermarkten die nog niet hebben toegezegd.
Deel: ' Drie grote supermarkten kiezen voor duurzame melk '
Lees ook