Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, directie Voorlichting
Datum: 30-03-2000 Home

Nummer: 35

Van der Ploeg reserveert drie ton voor dans en theater op Lowlands

De staatssecretaris voor Cultuur, dr. F. van der Ploeg, reserveert maximaal f 300.000,- ten behoeve van de Stichting High Arts Lowlands voor een podium voor theater en dans, beeldende kunst en literatuur op het Lowlandsfestival. Op deze manier komen bezoekers (voornamelijk jongeren) van het festival in aanraking met kunst uit het gesubsidieerde circuit. MOJO Concerts stelt een zelfde bedrag ter beschikking. De stichting High Arts Lowlands komt met een uitgewerkt plan, aan de hand waarvan de staatssecretaris het definitieve bedrag zal toekennen.

In 1999 werd op een apart podium op het festival, in de Juliëttent, theater, dans, muziek en muziektheater uit het gesubsidieerde circuit geprogrammeerd. Deze optredens werden erg goed bezocht. Jongeren die de Juliëttent bezochten, kregen tevens een tegoedbon waarmee ze later naar een voorstelling in het gesubsidieerde circuit konden gaan. Van der Ploeg heeft verleden jaar tijdens het Lowlandsfestival een werkbezoek gebracht aan de Juliëttent.

In 1999 gaf de staatssecretaris een bijdrage van f 250.000,- voor deze programmering. Omdat het programma dit jaar wordt uitgebreid met beeldende kunsten en literatuur en omdat de accommodatie wordt verbeterd, stelt Van der Ploeg vijftigduizend gulden extra beschikbaar.

Deel: ' Drie ton voor dans en theater op Lowlands '