Kopie - driedelig kunstproject over het leven en werk van Arnold van de Laar

Persbericht Kopie: opening 21 februari 2016

PERSAANKONDIGING

KOPIE

Een moderne blik op een eeuwenoud fenomeen

Een driedelig kunstproject over de Bossche kunstschilder, kopiist, restaurator en fotograaf Arnold van de Laar (1886-1974).

OPENING VAN HET KUNSTPROJECT KOPIE:

21 FEBRUARI 14.00 uur, MUSEUM SLAGER, ‘s-Hertogenbosch

Tentoonstelling - Kopie versus Autonomie

Boekpresentatie - Een duizendkunstenaar in Den Bosch. Arnold van de Laar en de Brabantse kunstwereld (1886-1974)

In-situ kunstinstallatie Reflecties, in het voormalige atelier en woonhuis van Arnold van de Laar.

INLEIDING

Kunstschilder Arnold van de Laar (Den Bosch 1886 - Vught 1974) was gedurende zijn leven bekend om zijn kopieën naar oude meesters en als restaurator van schilderijen. Van zijn vrije werk is nog nooit een tentoonstelling gehouden. Zijn woonhuis met atelier is nog intact en vormt een ware tijdscapsule.

Zijn kleinzoon Michel van de Laar is ook restaurator van schilderijen. Hij werkte 25 jaar in het Rijksmuseum waar zijn grootvader van 1913 tot 1939 met grote regelmaat kwam om schilderijen te kopiëren. Vanaf het midden van de jaren ’90 begon Michel met het rangschikken van het materiaal dat zich in het atelier van zijn grootvader bevindt. Kasten vol schildermateriaal en lades volgepropt met geheimzinnige brieven en foto’s werden samen met cultuurhistorica Dr. Marga Altena geïnventariseerd. Er volgden enkele wetenschappelijke artikelen.

Nu komt er een boek uit over het hele oeuvre van Arnold van de Laar en komt er in Museum Slager een tentoonstelling waarin een overzicht van zijn vrije werk wordt gegeven. Dat vrije werk gaat daar een interessante confrontatie aan met kopieën naar o.m. Jeroen Bosch, Rembrandt en Jan Steen. Kunstenaar Marijn Bax raakte geïnspireerd door het oude atelier en huis. Zij maakte daar een in-situ kunst- installatie.

BOEK

Een duizendkunstenaar in Den Bosch. Arnold van de Laar en de Brabantse kunstwereld (1886-1974)

Uitgever | Academische Uitgeverij Eburon, Delft 2016

Auteurs | Marga Altena en Michel van de Laar met een bijdrage van Merel Bem en Caroline O'Breen

Fotografie en vormgeving | Marijn Bax

Dit boek geeft voor het eerst een overzicht van het gehele oeuvre van Arnold van de Laar. Bovendien verschaft het de lezer een originele blik op het functioneren van de Brabantse kunstwereld in de eerste helft van de twintigste eeuw. De hoofdstukken in het boek behandelen de verschillende disciplines die de kunstenaar beoefende. Kunstenaar Marijn Bax verzorgde de artistieke fotografie en de vormgeving en maakte een impressie van het woonhuis en het atelier van Arnold van de Laar. Dit boek bevat tevens de catalogus van de tentoonstelling Kopie versus autonomie en bevat een bijlage van de in-situ kunstinstallatie Reflecties.

Boekpresentatie: 21 februari, 14.00 uur Museum Slager, Choorstraat 8, Den Bosch

Beschikbaarheid: verschijnt op 21 februari 2016

Prijs: 19,95 euro

ISBN: 2109u21574358713487

TENTOONSTELLING

Kopie versus Autonomie

Curators | Caroline O’Breen, curator en eigenaar Seelevel Gallery en Michel van de Laar

In de tentoonstelling staan de indrukwekkende kopieën centraal die Arnold van de Laar schilderde naar werken van meesters zoals Jeroen Bosch, Rembrandt en Van Dijck. Niet alleen zijn deze kopieën erg knap geschilderd en ontving hij hier indertijd veel waardering voor, Van de Laar’s kopieën geven ook inzicht in de functies van kopieën in de eerste helft van de 20ste eeuw. Daarnaast roepen kopieën interessante vragen op over de betekenis van authenticiteit en originaliteit in de kunst.

De kopieën gaan in de tentoonstelling een verrassende confrontatie aan met Van de Laars vrije werk. Het vrije werk van de kunstenaar, geschilderd in de stijl van de Haagse School, bestaat uit Bossche stadsgezichten, Brabantse landschappen, portretten en stillevens. De tentoonstelling laat ook fotografisch werk van de kunstenaar zien, dat wordt gekenmerkt door directe, op naturalistische wijze uitgevoerde portretten.

Een topstuk in de tentoonstelling vormt Van de Laars kopie naar De Kruisdraging van Jeroen Bosch. Het is een bruikleen van het Noordbrabants Museum. Het originele werk hangt in het Museum voor Schone Kunsten in Gent. Van de Laar werd er in 1927 op uit gestuurd om dit werk daar te kopiëren zodat de Bosschenaren en de bezoekers van de stad in het museum kennis konden maken met het werk van Jeroen waarvan in Den Bosch geen echte schilderijen zijn achtergebleven. Onlangs werd bekend gemaakt dat het Jheronimus Bosch Research and Conservation Project dit werk heeft afgeschreven als een echte Bosch en dit werk dus niet te zien zal zijn op de grote Bosch tentoonstelling in Den Bosch.

In Museum Slager is De Kruisdraging wel te zien!

Op de tentoonstelling zal ook hedendaagse fotografie te zien zijn. Deze foto’s van Marijn Bax gaan in op de betekenis van authenticiteit en originaliteit.

Kopie versus Autonomie, Museum Slager, Choorstraat 8, 5211 KZ , ‘s-Hertogenbosch

Opening tentoonstelling: 21 februari 2016, 15.00 uur

Duur: 21 februari tot en met 15 mei 2016

Contact: 073-06133216, www.museumslager.com

Openingstijden: di - zon 13.30 - 17.30 uur

Entree: 6 euro, kinderen tot en met 12 jaar en museumjaarkaart gratis

IN-SITU KUNSTINSTALLATIE

Reflecties

Kunstenaar | Marijn Bax

De multimediale in-situ kunstinstallatie van Marijn Bax bevindt zich in het voormalig atelier en woonhuis van Arnold van de Laar. De installatie biedt de bezoeker een intense beleving: aan de hand van hedendaagse media zal Marijn het blikveld van de bezoeker, met betrekking tot het thema kopiëren, bevragen en verruimen. Deze installatie wordt een totaalbeleving voor het publiek, bestaande uit een 3D installatie, bewegend beeld en geluid. De bezoeker waant zich even in het leven van de kunstenaar die hier, lang geleden, werkte en woonde.

Reflecties, voormalig atelier en woonhuis, Sint Jorisstraat 22, 5211 HB, ‘s-Hertogenbosch

Duur: Gedurende de tentoonstelling, vier weekenden voor publiek toegankelijk

Opening in-situ kunstinstallatie: 21 februari van 12.00 tot 17.00 uur (Sint Jorisstraat 22)

Openingstijden: 21 febr., 27, 28 febr., 5, 6 maart, 12, 13 maart, 19, 20 maart van 12.00 tot 17.00 uur

Arnold van de Laar, De kruisdraging, naar Jeroen Bosch, 1927

Arnold van de Laar, Hintham bij Piet Dielensen, 1915

Marijn Bax, Atelier van Arnold van de Laar, 2015

Arnold van de Laar, Man in Pools Kostuum, naar Rembrandt van Rijn, 1944

Deel: ' Driedelig kunstproject over het leven en werk van Arnold van de Laar '




Lees ook