Aan: de kunstredactie
Datum:  26 april 1999

3 x West- Europees glas

Stedelijk Museum Roermond in samenwerking met Galerie Mariska Dirkx

In het kader van de glasmanifestatie "3x Westeuropees glas" wordt tot en met 6 juni a.s. op een drietal lokaties in Roermond werk gepresenteerd van gerenommeerde Westeuropese glaskunstenaars.

De tentoonstelling "Oervormen in licht en kleur" toont glasinstallaties van Udo Zembok en Hans Joachim Malle in zowel het Stedelijk Museum aan de Andersonweg 4 te Roermond als in het atelier van Galerie Mariska Dirkx aan de Wilhelminasingel 67 te Roermond.

Glaskunstenaar Udo Zembok (Fr) realiseerde o.a. een aantal ramen voor de Andreaskerk en de ING-bank te Amsterdam. De laatste tijd werkt hij samen met beeldhouwer/architect Hans Joachim Malle (Fr). Deze samenwerking resulteert in objecten van gekeurde glasplaten en beton met subtiele en genuanceerde, archaïsche vormen, waar kleuren geleidelijk in elkaar overgaan. In het werk proberen beide kunstenaars uiting te geven aan de veranderende vormen van waarnemen: door de gekozen materialen en de gelaagdheid van het werk ontstaat een verrassend spel van licht en kleur. Het glas wordt vaak gebruikt in combinatie met brons, koper, ijzer, water of beton.

Het Stedelijk Museum Roermond is open: di t/m vrij van 11.00 uur - 17.00 uur en zat en zon van 14.00 uur - 17.00 uur (tel. 0475 - 333469).

Galerie Mariska Dirkx is open van vrijdag. t/m zondag van 12.00 uur - 17.00 uur  alsmede op afspraak (rondleiding is mogelijk).

Galerie Mariska Dirkx

* Wilhelminasingel 67