Millennium Platform

Persbericht 20 juli 1999

Vereniging van Exploitanten van Waterleidingbedrijven in Nederland

Drinkwatersector verwacht: probleemloze millenniumovergang

De Vereniging van Exploitanten van Waterleidingbedrijven in Nederland (VEWIN) verwacht een probleemloze levering van drinkwater tijdens do millenniumovergang. In een brief aan de ministers Van Boxtel en Pronk schrijft de VEWIN dat per september alle waterleidingbedrijven mil- lenniumproof zullen zijn, De VEWIN kan de waterleverantie nooit (dus ook niet in de millenniumnacht) voor 100% ga- randeren. Een breuk in een waterleiding kan bijvoorbeeld altijd voorkomen maar dat heeft niets te maken met het millennium.

De VEWIN richtte vorig jaar het Millennium Platform Wa- terleidingbedrijven (MPW) op. Binnen dat platform hebben de waterleidingbedrijven samengewerkt aan de bestrijding van millenniumproblemen. Uit onderzoek blijkt dat vitale objecten binnen de sector, al millenniumproof waren, of zijn aangepast. Ook zijn maatregelen genomen om de keten- afhankelijkheid te beperken. In noodgevallen kunnen wa- terleidingbedrijven altijd (want dat is wettelijk voorgeschreven) minimaal tien dagen water blijven leveren tijdens een (niet verwachte!) energieuitval. Tijdens de millenniumovergang worden voor alle zekerheid extra mede- werkers van de waterleidingbedrijven in dienst gehouden. Zo kan op handbediening worden overgegaan als dat tijde- lijk noodzakelijk zou zijn.

Deel: ' Drinkwatersector verwacht probleemloze millenniumovergang '