DSM Persbericht

25 februari 1999

DSM en BASF eens over verkoop ABS-business DSM aan BASF

DSM gaat de ABS-kunststofactiviteiten (inclusief de merknamen Ronfalinâ en Stapronâ N) verkopen aan BASF. In oktober 1998 werd een intentieverklaring voor deze transactie getekend. De onderhandelingen hierover zijn nu succesvol afgerond. De overname is onder voorbehoud van goedkeuring door mededingingsautoriteiten.

DSM Performance Polymers heeft in Geleen fabrieken voor de polymerisatie en compoundering van ABS met een totale capaciteit van 60.000 ton per jaar. De ABS-business van DSM heeft een omzet van circa EUR 100 miljoen (NLG 220 miljoen).

Bij de ABS-activiteiten zijn ongeveer 250 medewerkers betrokken. De productie-installaties zullen eigendom van DSM blijven en het merendeel van de medewerkers zal een DSM-dienstverband houden.

"Deze desinvestering past in DSM’s strategie, die zich concentreert op kernactiviteiten waarin we leidende posities hebben of verwerven. De verkoop aan BASF betekent het einde van 25 jaar ABS-activiteiten bij DSM. We zullen ervoor zorgdragen dat onze ABS-producten en de bijbehorende klantenservice goed aan BASF worden overgedragen", aldus Frans Noteborn, directeur DSM Performance Polymers.

BASF is één van de leidende producenten van ABS en andere styreen-copolymeren. De onderneming heeft in Duitsland, Spanje, Zuid-Korea en Australië fabrieken met een totale productiecapaciteit van 400.000 ton per jaar. In de komende maanden zal, na de inbedrijfname van een fabriek in Altamira (Mexico), de capaciteit op 530.000 ton per jaar komen. Hiermee is BASF de enige ABS-producent die zowel in Europa, het NAFTA-gebied als Azië dezelfde productkwaliteiten kan vervaardigen.

DSM Performance Polymers (per 1 april 1999 DSM Polypropylenes) richt zich met name op de productie van polypropeen en polypropeencompounds. De totale capaciteit zal in 1999 een niveau van meer dan 800.000 ton per jaar bereiken. Volgend jaar wordt deze verder uitgebreid tot 1,1 miljoen ton per jaar, waarmee de business group de leidende positie in polypropeen op de Europese markt versterkt. Polypropeen wordt toegepast in verpakkingen, vezels, de automobielindustrie, buizen en in elektrische en elektronische onderdelen en apparaten.

Deel: ' DSM en BASF eens over verkoop ABS-business DSM aan BASF '