DSM Persbericht

25 maart 1999

DSM en Repsol vormen joint venture voor de marketing & sales van acrylonitril buiten Europa

DSM (via de business unit DSM Acrylontrile) en het Spaanse Repsol (via dochteronderneming Repsol Quimica) hebben een overeenkomst gesloten voor de vorming van een 50/50 joint venture, waarin de marketing, sales en handelsactiviteiten van beide ondernemingen buiten de Europese Unie en de Europese Economische Ruimte worden gebundeld. De joint venture, onder de naam Companex, zal in Sittard worden gevestigd en in april van dit jaar operationeel worden.

DSM Acrylonitrile heeft twee productie-installaties voor acrylonitril in Geleen met een gezamenlijke capaciteit van 200.000 ton per jaar. Repsol Quimica heeft een productie-installatie in Tarragona (Spanje) met een capaciteit van 120.000 ton per jaar. De productie-installaties van beide partners zijn geheel geïntegreerd en behoren tot de meest efficiënte ter wereld. Vanuit beide locaties zijn de verschillende exportmarkten uitstekend te bedienen.

DSM en Repsol hebben de joint venture opgericht tegen de achtergrond van een toenemende concentratie en mondialisering in de acrylonitril-industrie. In het licht van deze ontwikkelingen dient de bedrijfsvoering steeds efficiënter te worden, waarbij op kosten en differentatie van producten en service wordt bespaard.

Repsol is Spanje’s grootste industriële onderneming. De activiteiten zijn ondergebracht in vier onderdelen: exploratie en productie van olie, raffinage & marketing, chemie en gas. In 1998 had Repsol een omzet van Euro 19 miljard

(3160 miljard pesetas) en een nettowinst van Euro 875 miljoen (146 miljard pesetas).

DSM is een internationaal chemieconcern met in 1998 een omzet van Euro

6,4 miljard (NLG 14,0 miljard) en een nettowinst van Euro 415 miljoen

(NLG 914 miljoen). Het concern telt circa 23.000 medewerkers. De activiteiten zijn in drie strategische clusters ondergebracht: Life Science Products, Performance Materials en Polymers & Industrial Chemicals.

Deel: ' DSM en Repsol vormen joint venture '