DSM Persbericht

16 februari 1999

DSM investeert NLG 80 miljoen in enzymfabriek in Seclin (Frankrijk)

DSM investeert circa NLG 80 miljoen (EUR 35 miljoen) in zijn productielocatie voor enzymen in Seclin (Frankrijk), onderdeel van DSM Food Specialties (productielocatie Gist-brocades France SA). Met de investering speelt DSM Food Specialties in op toenemende kwaliteits- en servicenormen én op de groei van de markt. De investeringsplannen bestaan uit de implementatie van nieuwe (milieuvriendelijke) technologieën, infrastructurele projecten en capaciteitsuitbreiding. Volgens plan zullen de projecten in de tweede helft van 2000 worden afgerond.

De investeringsplannen worden ondersteund door de Franse overheid en zijn in lijn met haar strategie gericht op verdere groei van de sector agro-industrie en biotechnologie.

De investering zal de positie van DSM Food Specialties als leidende toeleverancier van enzymen voor voedingsmiddelen en veevoeders verder versterken. De investering past ook binnen DSM’s ondernemingsstrategie, die gericht is op een versnelde groei van de producten voor de life science industrie.

Voedingsmiddelen- en veevoerenzymenmarkt

De wereldwijde markt van enzymen voor voedingsmiddelen en veevoeders heeft een waarde van ongeveer NLG 1 miljard (EUR 450 miljoen) en groeit met ongeveer 6-7% per jaar. De markt wordt gekenmerkt door snelle technologische ontwikkelingen en steeds hogere eisen op het gebied van product- en proceskwaliteit en veiligheid. Deze markt is nauwelijks onderhevig aan economische cycli.

DSM Food Specialties

De business groep DSM Food Specialties (voorheen Gist-brocades Food Specialties Division) is een grote toeleverancier van enzymen en andere ingrediënten aan de voedingsmiddelen-, dranken- en veevoederindustrie. Deze enzymen worden gebruikt in zuivelproducten, vleesproducten, bakkerijproducten, bier, wijn, vruchtensappen, veevoeders etc. Andere belangrijke producten zijn op gistextract gebaseerde smaakstoffen en smaakversterkers, zuurselconcentraten, conserveringsmiddelen en nutritionele ingrediënten. DSM Food Specialties heeft een omzet van ongeveer NLG 450 miljoen (EUR 200 miljoen), 1300 werknemers en is wereldwijd actief.

Het chemieconcern DSM (omzet circa NLG 14 miljard (EUR 6,5 miljard), 23.000 medewerkers) is een belangrijke leverancier van de voedingsmiddelenindustrie. Ongeveer 10% van de omzet wordt op dit gebied gegenereerd.

Deel: ' DSM investeert 80 miljoen in enzymfabriek in Seclin '