DSM

29 maart 1999

DSM daagt technici uit met een ontwerpprijsvraag op het gebied van supersterke vezels

Deelnemers kunnen het equivalent van 4545 euro winnen

DSM High Performance Fibers roept technici en technische studenten in de hele wereld op om voorstellen in te dienen voor potentiële toepassingen van Dyneema®, de sterkste en lichtste vezel ter wereld. De voorstellen zullen beoordeeld worden door een internationale jury van deskundigen op het gebied van technische vezels en textiele materialen, waarbij gelet zal worden op aspecten als creativiteit, innovatief gehalte, marktrelevantie, maatschappelijke consequenties, de kosten van in uitvoering brengen en milieu-aspecten. DSM High Performance Fibers looft hiervoor een prijs uit ten bedrage van 4545 euro (dan wel het equivalent ervan in de lokale valuta van het land van de winnaar).

Inschrijvingsformulier

Individuele personen of groepen die aan de wedstrijd wensen deel te nemen, kunnen een inschrijvingsformulier aanvragen bij:

DSM High Performance Fibres
Dyneema Contest Eisterweg 3
6422 PN Heerlen
Nederland Tel. : +31 (0)45 54 36 767
Fax.: +31 (0)45 54 36 778
E-mail naar DSM High Performance Fibres

Spelregels

De volledige spelregels voor de prijsvraag zijn eveneens via dit adres te verkrijgen, maar zijn ook te vinden op de speciale website: www.dyneema.com.

* Inschrijvingen dienen op zijn laatst op 15 mei 1999 ingediend te zijn, met een duidelijke omschrijving van het type probleem waarop het ontwerp zich richt, hoe het probleem opgelost wordt en waarom Dyneema daarin bijdraagt.

* De winnaar en eventuele individuele personen of groepen die een eervolle vermelding verdienen, zullen op 1 juli 1999 bekendgemaakt worden, dan wel op enige andere door DSM High Performance Fibers te bepalen datum, bij gelegenheid van een openbaar evenement, dan wel op enige andere wijze door DSM High Performance Fibers op de speciale website.

De sterkste vezel

De supersterke Dyneema polyethyleenvezel is gebaseerd op het gelspinprocédé van DSM. Met behulp van dit procédé, dat door DSM ontwikkeld en overal ter wereld gepatenteerd werd in 1979, worden vezels verkregen die tien keer sterker zijn dan staaldraad en 40% sterker dan vezels op basis van aramide.

Naast de hoge specifieke sterkte kenmerkt Dyneema zich door een hoge specifieke modulus, een lage rek bij breuk en een hoge energie-opname. Dankzij een dichtheid van minder dan 1, drijven producten van Dyneema zelfs op water. De vezels worden verder gekenmerkt door een hoge weerstand tegen afslijting, vocht, UV-straling en chemicaliën en zijn dan ook zeer duurzaam.
Dyneema wordt met name toegepast voor de vervaardiging van sportartikelen (zoals zeilen, touwwerk voor jachten, vislijnen, deltavliegers - hang gliders - en 'gewone' vliegers), touwen, netten, veiligheidshandschoenen en beschermende kleding en kogelvrije uitrusting.

DSM High Performance Fibers zal uitgebreide informatie geven over projecten op deze en diverse andere terreinen op de stand van het bedrijf (E.68 in hal 4) tijdens de Techtextil 99 Fair, welke dit jaar gehouden zal worden in Frankfurt (Duitsland) van 13 tot 15 april.

Deel: ' DSM Ontwerpprijsvraag op het gebied van supersterke vezels '