DSM Persbericht

5 februari 1999

DSM verkoopt zijn Transparent Sheet business aan Bayer

DSM en Bayer hebben overeenstemming bereikt over de verkoop aan Bayer van DSM’s wereldwijde Transparent Sheet business. Het betreft de productie van transparante platen op basis van polycarbonaat (PC) en polyester (PET), die worden toegepast in de bouw, de communicatiesector en diverse industriële markten. De Transparent Sheet business, onderdeel van DSM’s business group DSM Engineering Plastic Products, heeft een omzet van ongeveer Euro 120 miljoen (NLG 250 miljoen) en telt 300 medewerkers.

De activiteiten bestaan uit twee ondernemingen: Axxis N.V. in Tielt (België) en Sheffield Plastics in Sheffield (Massachusetts, Verenigde Staten). The transactie is aangemeld bij de desbetreffende goedkeuringsinstanties en zal naar verwachting in maart 1999 worden afgerond.

De Transparent Sheet business van DSM is in de afgelopen jaren sterk gegroeid en is winstgevend. Desalniettemin is tot desinvestering besloten, omdat het geen kernactiviteit betreft. DSM is niet achterwaarts geïntegreerd in de benodigde grondstoffen en verdere groei zou grote investeringen vragen. Deze desinvestering past binnen de ondernemingsstrategie, die gericht is op het versterken van kernactiviteiten, waarin DSM leidende posities kan behouden of verwerven.

Met deze acquisitie wil Bayer zijn wereldwijde positie in de markt voor transparante polycarbonaatplaten versterken. Met een productiecapaciteit van 500.000 ton/jaar is Bayer een leidende producent van de kunststof polycarbonaat. Engineering plastics, zoals polycarbonaat, zijn een kernactiviteit voor Bayer, met een bovengemiddelde groei.

Bayer Plastics

De Bayer Plastics Business Group heeft een omzet van van ongeveer Euro 2.6 miljard (NLG 5,7 miljard) per jaar en telt meer dan 6.000 medewerkers. De belangrijkste activiteiten van de business group zijn de productie en marketing van engineering plastics met een productievolume van ongeveer één miljoen ton/jaar. Het doel van de business group is om de leidende positie in deze zich snel ontwikkelende markten, zowel op het gebied van technologie als kwaliteit, uit te breiden.

DSM Engineering Plastic Products

De business group DSM Engineering Plastic Products heeft een omzet van meer dan Euro 320 miljoen (NLG 700 miljoen) en telt ongeveer 2.000 medewerkers. De business group heeft productielocaties in Europa, Noord-Amerika en Azië. De belangrijkste producten zijn ‘stock shapes’, zoals platen, staven en buizen van polyamide, polyacetaal, polyester, ultrahoogmoleculair polyetheen en verschillende andere technische kunststoffen. Op dit gebied is de business group wereldmarktleider. Voorts worden onderdelen uit technische kunststoffen in Europa vervaardigd.

Deel: ' DSM verkoopt Transparent Sheet business aan Bayer '