'Dubbeldekker' voor Zeebrugge

Nieuw RoRo-concept bespaart op tijd en ruimte

Deest - Ravestein B.V. heeft van Sea-Ro Terminal in Zeebrugge de opdracht verworven voor de bouw van een linkspan (RoRo-steiger) waarmee RoRo-schepen met twee laaddekken op beide niveaus tegelijkertijd kunnen worden gelost en geladen.

De linkspan is een gezamenlijke ontwikkeling van Ravestein en Sea-Ro Terminal. Grote voordelen zijn de snelle laad- en lostijden, de modulaire opbouw en dat het systeem in vergelijking met conventionele 'dubbeldekkers' nauwelijks beslag legt op schaarse kaderuimte.

De linkspan die onder de typeaanduiding Ravelink II op de markt wordt gebracht krijgt een totale lengte van 95 meter. Exclusief de laadklep van het verdiepingsplatform is dat 80 meter. De totale breedte bedraagt 30 meter.
De linkspan voldoet aan de laatste eisen van Lloyds (Rules and Regulations for the Classification of Linkspans) die sinds 1 januari 1998 van kracht zijn.
De Ravelink II is berekend op alle soorten RoRo-lading inclusief de nieuwste Storaboxen ('supercontainers' die 80 ton lading kunnen vervoeren). Het verdiepingsplatform (ook wel Fase II genoemd) is berekend op een statische last van ruim 500 ton. De maximale bedieningslast van Fase II bedraagt ruim 220 ton.
De Ravelink II bestaat uit twee delen. Fase I is het drijvende basisplatform (met zwevend brugdeel) waarvan inmiddels al enkele exemplaren zijn te vinden in diverse havens in met name het Verenigd Koninkrijk. Fase II is het hydraulisch in hoogte verstelbare verdiepingsplatform (tot 5,75 meter boven dek Fase I) dat middels twee brugdelen aan weerszijden van het brugdeel van Fase I met het landhoofd wordt verbonden.

De nieuwe ontwikkeling kent drie belangrijke voordelen. De eerste is het modulaire karakter. Fase II kan immers desgewenst in een later stadium worden geïnstalleerd. Ten tweede zijn nauwelijks aanpassingen nodig aan het landhoofd in vergelijking met conventionele dubbeldekssystemen. Door de benodigde infrastructurele werken op het landhoofd leggen conventionele 'dubbeldekkers' een flink beslag op schaarse kaderuimte. Voorts worden RoRo-schepen met een tweede laaddek via de Ravelink II nagenoeg twee maal zo snel gelost en geladen.

***

Voor meer informatie en foto's van een schaalmodel kunt u contact opnemen met dhr. C. Ravestein of ing. E.J.A. 't Gilde. Beiden zijn telefonisch bereikbaar via 0487-512034. Telefax: -515064

Deel: ' 'Dubbeldekker' voor laden en lossen schepen in Zeebrugge '