Amsterdam, 24 februari 2000

Duitse acquisitie in kantoormeubelen voor Ahrend

Koninklijke Ahrend NV onderhandelt met Rheinmetall AG over de overname van het belang van ca 82% van de aandelen die Rheinmetall AG houdt in Mauser Waldeck AG. Een intentieverklaring werd hiertoe tussen de partijen getekend op 22 februari jl.

Mauser Waldeck AG, een ruim 100 jaar oude en beursgenoteerde onderneming, produceert stalen kantoormeubilair en verkoopt deze business-to-business via haar eigen verkoopnet van ca 30 verkoopcentra. Mauser, waarbij ca 940 werknemers in dienst zijn, behoort tot de belangrijkste leveranciers van kantoormeubilair in Duitsland. De acquisitie betreft een omzet van ca EUR 100 miljoen. Eén van de vier productie locaties, de fabriek in Goldbach (106 werknemers) zal niet worden overgenomen. Mauser Waldeck AG heeft in de afgelopen jaren een uitvoerige reorganisatie ondergaan en is nu winstgevend.

De acquisitie van Mauser Waldeck AG past zeer goed in de Europese groeistrategie van Ahrend mede door het complementair product programma en de directe verkoop aan de eindgebruiker. Met de acquisitie verstevigt Ahrend haar marktpositie in Duitsland en realiseert de strategische doelstelling van een marktaandeel van 5% op de Duitse markt.

Het is de intentie van Ahrend om met Mauser Waldeck AG een verklaring tot deelnemingsvrijstelling ("Beherrschungs- und Gewinnabführungsvertrag") af te sluiten. Ahrend heeft niet het voornemen om een openbaar bod uit te brengen op de resterende aandelen Mauser Waldeck AG die worden verhandeld op de beurs van Frankfurt en op enkele andere Duitse beurzen.

De verwachte acquisitieprijs wordt gefinancierd uit beschikbare middelen.

Naar verwachting zal de transactie in de eerste helft van het jaar worden afgerond.

Ahrend is een internationale handelsonderneming op het gebied van kantoorinrichting en kantoorartikelen. Ahrend verkoopt direct aan eindgebruikers. In eigen fabrieken in Nederland wordt een breed assortiment kantoormeubilair geproduceerd. De totale omzet van Ahrend in 1999 bedroeg EUR 446,3 miljoen. Certificaten van aandelen van Koninklijke Ahrend NV worden verhandeld op de Amsterdam Exchanges en de beurs van Frankfurt ('Freiverkehr' en elektronische handel).

Deel: ' Duitse acquisitie in kantoormeubelen voor Ahrend '