TuinbouwNet

Duitse appelvoorraad zeer ruim

In Duitsland is de appelvoorraad nog altijd zeer ruim. Op 1 februari jongstleden lag er volgens het ZMP nog 232.000 ton in de koelhuizen tegen 172.000 ton een jaar geleden. In 1997 bedroeg de voorraad 200.000 ton. De Duitsers hebben nog veel Jonagold, Boskoop en Idared in de cellen zitten.

Vorige maand hebben de Duitse fruittelers in totaal 53.000 ton appelen verhandeld. Deze hoeveelheid was een fractie hoger dan de 52.000 ton van januari 1998. Op 1 februari jl. lag er 60.000 ton Jonagold in opslag. Vorig jaar was dat 41.000 ton. Verder beschikten de Duitsers begin deze maand nog over 29.000 ton Gloster (+ 33 procent t.o.v. 1998) en 28.000 ton Idared (+ 80 procent). De voorraad Elstar kwam met 26.000 ton ruim twintig procent hoger uit dan in 1998. Ook Boskoop en Jonagored is nog in ruime mate voorhanden. Van deze rassen lag begin deze maand nog respectievelijk 68 procent en 34 procent meer in opslag dan een jaar geleden.

Weinig fruit geruimd in België

In januari van dit jaar hebben Belgische fruittelers minder appelen en peren geruimd vergeleken met dezelfde maand van 1998. De Belgen verhandelden vorige maand twintig procent minder appelen en tien procent minder peren dan een jaar geleden. Toch zijn de voorraden van appelen en peren in België op dit moment niet groot, zo bericht het Productschap Tuinbouw.

De totale appelvoorraad bij onze zuiderburen kwam op 1 februari jongstleden uit op 112.000 ton. Hiermee lag er bijna zeven procent meer in opslag dan in 1998. In de jaren 1994 tot en met 1996 lag er begin februari nog meer dan 140.000 ton. Tweederde van de Belgische appelvoorraad bestaat momenteel uit het ras Jonagold. Daarnaast beschikken de Belgen nog over een ruime hoeveelheid Jonagored. Hiervan lag begin deze maand nog 16.000 ton in de cellen tegen 7.500 ton in 1998.

De Belgische perenvoorraad bestaat op dit moment vrijwel uitsluitend uit het ras Conference. Op 1 februari jl. lag er in totaal nog bijna 40.000 ton in opslag, waarvan ruim 39.000 ton Conference. In 1998 hadden de Belgen begin februari nog 42.000 ton peren (lees Conference) in de cellen.

Zoekwoorden:

Deel: ' Duitse appelvoorraad zeer ruim '