TuinbouwNet


Duitsers kopen minder bananen

De Duitse consumenten hebben in de eerste drie kwartalen van 1998 bijna zes procent minder bananen gekocht in vergelijking met dezelfde periode van het jaar daarvoor. Ook de aankopen van peren liepen vorig jaar terug. Beide producten waren in 1998 goed aan de prijs. Hierdoor koos een aantal consumenten voor een goedkopere fruitsoort, zoals sinaasappelen en appelen.

Door de lagere prijzen van sinaasappelen en appelen kochten de Duitsers in de periode januari tot oktober 1998 vier procent meer appelen en vijf procent meer sinaasappelen vergeleken met het jaar daarvoor. De aankopen van aardbeien en pruimen bleven stabiel, maar die van druiven daalden met vier procent. In totaal haalde een huishouden in Duitsland in de eerste drie kwartalen van het afgelopen jaar ruim 64 kilo vers fruit in huis, een fractie minder dan in 1997. De uitgaven in 1998 bedroegen 212 gulden tegen 204 gulden in het jaar daarvoor.

Duitsland: aankopen vers fruit

van januari t/m september

Zmp kg per huishouden

1997 1998
appelen 16,4 17,1
bananen 15,1 14,2
sinaasappelen 6,9 7,3
druiven 4,2 4,0
aardbeien 3,6 3,6
peren 2,8 2,6
pruimen 1,3 1,3
Totaal fruit 65,0 64,3

Deel: ' Duitsers kopen minder bananen '




Lees ook