DVD-RAM-jukebox en Magstar-tapeproducten voor het eerst aan publiek gepresenteerd.

12 februari 1999- Op de CeBIT in Hannover presenteert Plasmon dit jaar de nieuwe MP-serie Magstar tapedrives. Ook nieuw zijn het DVD-RAM-jukeboxassortiment en de producten van de nieuwe divisie Plasmon LMS, die ontstond na de overname van Philips LMS.

Plasmon kondigde onlangs aan dat het bedrijf de status van gecertificeerd leverancier had verworven van de Duitse onderneming iXOS, een van de grootste aanbieders ter wereld van software voor documentbeheer bij SAP R/3-systemen. Op de beurs zullen ook vertegenwoordigers van Plasmon aanwezig zijn om informatie te geven over hoe de jukebox-producten van Plasmon het beste kunnen worden gebruikt.

"Voor ons wordt CeBIT dit jaar een beetje een ‘embarras du choix’, aldus Stewart Vane-Tempest, Product Marketing Director van Plasmon. "Het nieuwe aanbod omvat de Magstar-producten, DVD-RAM, high capacity 12-inch optical disks en NCTP –tapedrives van Plasmon LMS, waarmee de keuzemogelijkheden voor onze klanten zeer uitgebreid zijn."

De nieuwe MP-serie computergestuurde tape-library’s en subsystemen, die allemaal gebaseerd zijn op de IBM Magstar drivetechnologie, werd in december 1998 aangekondigd. Met deze nieuwe producten heeft de gebruiker een keur aan opslagmogelijkheden, variërend van 300 gigabyte tot 4,8 terabyte. De Magstar-cartridges zijn met name bedoeld voor computergestuurde robotsystemen. De cartridges beschikt over een intern tape loopwerk dat een extern sporingsmechanisme (external threading) overbodig maakt; dit laatste maakt concurrerende drives traag en vatbaarder voor fouten.

Met de tapelibrary van Plasmon wordt optimaal gebruik gemaakt van de snelle laad-zoektijd van de Magstar-drive, waarmee informatie vier keer zo snel kan worden teruggehaald als bij soortgelijke producten uit dezelfde klasse. Een unieke eigenschap is het splitsen van één library in maximaal drie logische eenheden voor heterogene host sharing. Meerdere hosts krijgen bijvoorbeeld ieder een "eigen" library met toegang tot een of meer drives en een vooraf ingesteld aantal cartridges, maar ze delen het gerobotiseerde deel met de andere hosts.

De BlackJack21/NCTP is een nieuwe tapejukebox, die in totaal maximaal 21 half inch tapecartridges kan verwerken, met een totale capaciteit van 378GB (native). Er kan gebruik gemaakt worden van een extra slot voor een reinigings- of data-tapecartridge. De afzonderlijke tapes kunnen worden geplaatst of verwijderd met behulp van een ‘mailslot’ of met een aantal tegelijk worden aangebracht door middel van een van de drie uitneembare laadunits van het systeem. Er zijn een aantal emulatie-opties in het systeem ingebouwd (o.a. DLT), waardoor sprake is van brede softwareondersteuning van het systeem. De stations en robotica zijn gekoppeld door middel van een fast & wide SCSI-interface.

De DVD-RAM-producten van Plasmon zullen officieel worden gelanceerd op de CeBIT in Hannover; meer bijzonderheden over het productassortiment zullen tijdens de eerste ochtend van de beurs worden bekendgemaakt. Plasmon is te vinden in hal 1, standnr. 7K4.

Plasmon werd opgericht in 1987 en levert de meest complete lijn jukeboxen, drives en disks voor gegevensopslag van de industrie, gebaseerd op tape, CD/DVD, 51/4" magneto-optische en 12" WORM technologieën. Het aanbod omvat onder meer jukeboxen, media en ondersteunende software. De productiefaciliteiten zijn gevestigd in Melbourn (media en software producten) en in Blackburn (12" WORM media), UK, terwijl drives, jukeboxen en aanverwante robotica-producten in Minneapolis en Colorado, USA, worden ontwikkeld en geproduceerd. Het bedrijf heeft op dit moment 500 werknemers.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Stewart Vane-Tempest Mark Crauwels

Plasmon Data Limited Plasmon Data Northern Europe