Carros

Dynamisch vertoon Hyundai in Frankfurt

Nieuwe Coupé en Clix conceptcar

(07 september 2001)

Voor Hyundai vormt de IAA in Frankfurt het toneel van veel dynamiek. De volledig nieuwe Coupe', voor het eerst ook met V6-motor leverbaar, ziet het levenslicht. Bovendien toont het Koreaanse merk met de Clix conceptcar wat het voor de toekomst in petto heeft.

De Coupé groeit in de lengte en in de breedte. De bekende 1.6 (niet in Nederland leverbaar) en 2.0 liter viercilinders zijn verbeterd en de auto biedt de keus uit drie transmissies, inclusief een zesversnellingsbak. De nieuwe Hyundai Coupé is in een periode van vier jaar tot stand gekomen. De auto combineert een stijlvol design met hoge kwaliteit en uitstekende prestaties.

Hyundai biedt het model daarnaast met de beproefde 2.7 V6-motor aan. Deze krachtbron heeft zijn diensten reeds bewezen in de Trajet, de Santa Fe en de nieuwe Sonata. De 2.7 V6 staat bekend om zijn verfijnde loop en stille optreden. In de Coupé levert de zescilinder 123 kW (167 pk) en is daarmee de krachtigste Hyundai Coupé ooit. Mensen die gecharmeerd zijn van een 2+2 met zescilindermotor maar niet beschikken over een eindeloos budget kunnen vanaf begin 2002 bij Hyundai terecht.

Aandacht
De edge-style vormgeving van de Coupé trekt de aandacht. Net als zijn voorganger onderscheidt het model zich qua uiterlijk van de massa. En dat is precies wat jonge, individualistische kopers willen. Deze groep automobilisten groeit nog altijd. De fraaie welving in de zijkant doet nog enigszins aan het vorige model denken. De edge-style kenmerkt zich echter vooral door strakke lijnen. Aan de voorzijde staren grote koplampen met vier priemende ogen voorliggers aan. De koplampen vloeien op mooie wijze voort uit welvingen op de motorkap. De wielen staan op de uiterste hoeken van de carrosserie waardoor de Coupé extra krachtig overkomt. Schitterende vijfspaaks lichtmetalen wielen maken het dynamische vertoon van de nieuweling compleet.

De grotere afmetingen maken de nieuwe Coupé een allrounder. Omdat de auto langer en breder is beschikt hij over meer ruimte in het interieur en een grotere bagageruimte. Sportstoelen (Recaro stijl) houden de inzittenden stevig in de greep.

Rijplezier
Een langere wielbasis bezorgt de Coupé een verbeterde wegligging en rijgedrag. Het rijplezier neemt ook op andere punten toe. De koper heeft keus uit drie transmissies: een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak, een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een sequentiële H-matic viertrapsautomaat. Behalve met de eerder genoemde V6 krachtbron wordt de Coupé leverbaar met twee bekende viercilinders. Zowel de 1.6 (niet in Nederland leverbaar) als de 2.0 liter motor zijn op verschillende punten verfijnd en doen hun werk stiller. Hyundai heeft veel aandacht besteed aan het geluidsniveau in de Coupé.

Veilig
De Coupé beschikt over schijfremmen rondom en traction control voor veilige stopkracht en beheersbaarheid voor de bestuurder onder alle omstandigheden. En in het ergste geval worden de inzittenden uitstekend beschermd door de carrosserie. Die is zo veilig dat hij bij door Hyundai gesimuleerde Amerikaanse NCAP-testen vijf sterren scoorde. Eerder behaalde de Elantra nog vijf sterren in een Amerikaanse botsproef.

Clix vier-in-één concept
Hyundai presenteert op de Frankfurt Motor Show ook een revolutionaire conceptcar. De Clix is op het eerste gezicht een 2+2 sportcoupé. Vierwielaandrijving en een bijzondere dakconstructie geven deze sportieveling echter een zeer veelzijdig karakter. Hij laat zich bijzonder snel van een coupe' naar een targa, een cabriolet en zelfs een pick-up transformeren.

De Clix is van het 'cross-over' type: een auto die functionaliteit met flexibiliteit combineert. De sportcoupé combineert een dynamische handling en een goede wegligging met de karakteristieken van een pick-up en Sports Utility Vehicle (SUV). De ontwerpers van het Hyundai European Design Centre hebben een nieuw type auto ontwikkeld: het Fun Activity Vehicle of FAV.

Het transparante dak van de Clix bestaat uit vier aparte panelen. Dit vormt tegelijkertijd de basis van de verschillende karakteristieken. Dankzij het hightech openingsmechanisme dat gebruikmaakt van zes motoren verandert de Clix in een targa, een cabriolet of een pick-up. De dakpanelen vinden een plekje onder de achterstoelen.

Directe benzine-inspuiting
De Clix is minder dan vier meter lang (3959 mm), slechts 1300 mm hoog en 1738 mm breed. Het studiemodel staat dankzij de wielbasis van 2450 mm garant voor een goede stabiliteit bij hoge snelheden. Voor het behalen van een hoge snelheid zorgt een uiterst krachtige 2,2 liter viercilinder benzinemotor met directe inspuiting. Deze levert maar liefst 225 kW (306 pk). Dit vermogen wordt via vierwielaandrijving, 19 inch lichtmetalen wielen en een sequentiële zesversnellingsbak op de weg gebracht.

Hyundai mikt met het studiemodel op een doelgroep die bestaat uit dertigers die zich met hun auto willen onderscheiden, net als met de Coupé. Het zijn harde werkers die tijdens de werkweek weinig vrije tijd hebben om hun hobby's of sport uit te oefenen. Daarom gaan ze er in het weekend op uit. De Clix biedt hen dan de mogelijkheid veel spullen mee te nemen. Dankzij de 'pick-upstand' is dat geen probleem.

In plaats van de formule 'form follows function' hebben de ontwerpers van het Hyundai European Design Centre het thema 'fun follows function' gehanteerd. Het eerste product van dit ontwerpcentrum, de Euro I, werd in 1998 op de Autosalon van Geneve gepresenteerd. Daarmee gaf Hyundai aan hoe het ontwerpen in de toekomst op de Europese smaak zou afstemmen. De Clix is opnieuw een stap waarmee het merk aangeeft zeer ver te zijn op dit gebied.

Deel: ' Dynamisch vertoon Hyundai in Frankfurt '




Lees ook