AutoRai

25-2-2003

Dynamische achtcilinder diesel levert topprestaties

Dit voorjaar wordt de krachtigste achtcilinder
personenwagen-dieselmotor ter wereld leverbaar in de Mercedes-Benz E-Klasse. De nieuwe vierliter krachtbron van de Mercedes-Benz E 400 CDI, voorzien van twee turbos, levert een vermogen van 191 kW (260 pk) en een koppel van 560 Nm.

Daarmee accelereert de E 400 CDI van 0-100 km/u in slechts 6,9 seconden en is er 6,7 seconden nodig voor de sprint van 60-120 km/u. Deze prestaties betekenen nieuwe maatstaven voor dieselmotoren in deze klasse. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

De achtcilindermotor in de Mercedes-Benz E 400 CDI dankt zijn prestaties aan een unieke combinatie van technische innovaties, zoals directe brandstofinspuiting volgens het common rail principe met pilot-inspuiting en regelbare hogedrukpomp, twee elektronisch geregelde turbocompressors, cilinderkoppen met vier kleppen per cilinder en een balansas tussen de beide cilinderbanken. Dankzij een elektronisch regelsysteem met dubbele luchtmassa-meting werken de beide turbos synchroon en wordt de hoeveelheid toegevoegde lucht exact aan de benodigde hoeveelheid aangepast.

Dat is vooral het resultaat van de variabele geometrie van de turbines volgens het VNT-principe (Variable Nozzle Turbine), waardoor de grootte van de inlaatopeningen kan worden aangepast. Een tussenkoeler met waterkoeling zorgt voor het afkoelen van de lucht die door de turbocompressors wordt aangezogen. Deze koeler verlaagt de temperatuur van de lucht met zon 100 graden Celcius, zodat de motor meer lucht kan opnemen en daardoor meer vermogen levert.

Ook qua verbruik overtuigt de biturbomotor. Volgens de Europese NEFZ-norm heeft de Mercedes-Benz E 400 CDI voor een afstand van 100 kilometer 9,4 liter brandstof nodig. Bij een tankinhoud van 80 liter geeft dat een actieradius van meer dan 850 kilometer. Met de komst van het nieuwe CDI-topmodel zijn er in de Mercedes-Benz E-Klasse nu in totaal vijf dieselmotoren met directe brandstofinspuiting leverbaar, uiteenlopend van 90 kW (122 pk) in de E 200 CDI tot 191 kW (260 pk) voor de E 400 CDI. Bovendien is veel aandacht besteed aan het reduceren van de uitstoot van schadelijke stoffen. Dankzij een ingenieus systeem dat uitlaatgassen terugvoert en vooral de hoeveelheid stikstofoxide (NOx) reduceert, alsmede een krachtige katalysator, blijft de nieuwe achtcilinder dieselmotor ruimschoots onder de EU3-normen voor uitlaatgasemissie.

Het achtcilinder-model is standaard onder andere voorzien van een vijftraps automatisch transmissie, de elektronisch geregelde luchtvering AIRMATIC DC (Dual Control), de vier-zone-klimaatregeling THERMOTRONIC, 17-inch lichtmetalen velgen, lederen bekleding, BI Xenon koplampen, navigatiesysteem en parameter-stuurbekrachtiging.

Deel: ' Dynamische achtcilinder diesel levert topprestaties '




Lees ook