Dyzlo Film wint PANN-Prijs van 10.000

Stichting PANN reikt publieksprijs voor beste homo-emancipatie initiatief uit aan Dyzlo Film

UTRECHT, 20090628 -- Dyzlo Film heeft tijdens het GigaPANN-Feest op 27 juni 2009 in de Utrechtse binnenstad de PANN-Prijs in ontvangst mogen nemen. De prijs voor het beste initiatief ter bevordering van lesbische en homo-emancipatie heeft een waarde van 10.000 euro en werd uitgereikt door Frank van Dalen, voorzitter Stichting ProGay. Dyzlo Film krijgt de prijs voor `Gewoon homo zijn', een lespakket voor middelbare scholen waarmee homoseksualiteit door middel van twee korte films bespreekbaar wordt gemaakt.

Naast Dyzlo Film zijn ook jongerenmagazine Expreszo voor de `The Sticky Truth' en de John Blankenstein Foundation voor `Sporten en homo zijn? Heel gewoon!' genomineerd voor de PANN-Prijs. De winnaar van de prijs werd bepaald door de bezoekers van de PANN-Feesten. De toegangskaarten van alle feesten in de maanden januari tot juni 2009 dienden als stembiljet.

PANN-Prijs

Ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van Stichting PANN reikt zij de PANN-prijs uit aan het beste initiatief ter bevordering van lesbische en homo-emancipatie. De winnaar van de PANN-Prijs ontvangt een bedrag van 10.000 euro. Dit bedrag mag worden besteed aan het bekroonde initiatief of daarmee samenhangende activiteiten.

Genomineerden

Dyzlo Film- lespakket "Gewoon homo zijn".

Met dit lespakket willen de makers laten zien hoe gewoon homoseksualiteit kan zijn. Ze maken hiervoor twee korte films, die op middelbare scholen vertoond kunnen worden. Bij de films hoort een lesboek. Aan de hand daarvan kunnen leerlingen zich verder in het thema verdiepen. Zo kunnen twee lesuren aan het onderwerp worden besteed.

Expreszo "The Sticky Truth"

Met hun stickeractie "Ja hetero, Ja homo Deze school is homovriendelijk" heeft Expreszo al eens verschillende scholen met elkaar vergeleken op het gebied van homovriendelijkheid. Nu willen ze die actie uitbreiden en ook Nederlandse gemeenten met elkaar vergelijken. De meest homovriendelijke gemeenten van Nederland worden in het zonnetje gezet en de verliezers worden uitgedaagd om zich te verbeteren.

John Blankenstein Foundation "Sporten en homo zijn? Heel gewoon!"

Samen met een aantal openlijk homoseksuele (ex-)topsporters wil deze organisatie van de zus van de inmiddels overleden homoseksuele scheidsrechter John Blankenstein avonden bij zoveel mogelijk verschillende sportclubs organiseren. Op deze avonden wordt homoseksualiteit bespreekbaar gemaakt bij besturen en trainers maar ook bij de spelers. Voetbalclubs krijgen de meeste aandacht, maar ook andere sportverenigingen komen aan bod.

Jubileumactiviteiten veertig jaar PANN

Naast de uitreiking van de PANN-prijs organiseert de stichting in 2009 naast de maandelijkse feesten in Tivoli, Utrecht ook feesten in de rest van Nederland. Ter gelegenheid van het veertigjarig jubileum trekt stichting PANN nu maandelijks het land in. Op 27 juni werd het traditionele MegaPANN-Feest voor een keer omgedoopt tot een Giga-editie. Met ruim 5.800 bezoekers is het feest uiterst succesvol verlopen.

Stichting PANN

PANN slaat al 40 jaar een brug tussen homojongeren en de maatschappij. De organisatie van PANN bestaat uit ruim tachtig vrijwilligers. Het PANN-Feest is door bezoekers van Gaysite.nl uitgeroepen tot het `Beste Gayparty van 2007 n 2008'. Onlangs heeft COC Nederland de jaarlijkse Bob Angelo Penning aan Stichting PANN uitgereikt voor haar inzet voor de homo-integratie en -emancipatie. Daarnaast werd de stichting genomineerd voor de Jos Brink-prijs, een regeringsprijs die eens in de twee jaar wordt uitgereikt.

De opbrengsten die Stichting PANN haalt uit haar activiteiten worden in een fonds gestort. Uit dit fonds keert PANN subsidies uit om de homo-emancipatie in Nederland te bevorderen.

Deel: ' Dyzlo Film wint PANN-Prijs van 10.000 '