Een op twee zzp’ers scoort klanten via LinkedIn


LinkedIn 2,5x zo effectief als Twitter en 3x zo effectief als Google Plus

UTRECHT, 20141209 -- Eén op de twee zzp’ers (49%) die gebruikmaken van LinkedIn, scoort jaarlijks een of meerdere klanten via LinkedIn. Daarmee is het zakelijk netwerk tweeënhalf keer zo effectief als Twitter (21%) en bijna drie keer zo effectief als Google Plus (17%). Dat blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 1.269 zzp’ers, in opdracht van Ziggo.

Van de zzp’ers die zakelijk actief zijn op Facebook, scoort één op de drie (34%) klanten via het sociaal netwerk. Zakelijk actief zijn op Instagram (13%) en Pinterest (3%) is minder lucratief bij de ondervraagde zzp’ers. Een klein deel van de zzp’ers (18%) adverteert weleens op sociale netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn om aan klanten te komen.

Offline versus online netwerken
Ondanks het zakelijk succes van zzp’ers op sociale netwerken, geeft 36% van hen aan dat de waarde en het effect van sociale netwerken wordt overdreven. Het grootste deel van de klanten komt via offline kanalen (64%). De belangrijkste manieren om opdrachten te krijgen zijn: (1) offline mond-tot-mondreclame, (2) het zelf benaderen van opdrachtgevers; en (3) fysiek zakelijk netwerken. Eén op de drie zzp’ers geeft aan dat bemiddelingsbureaus de belangrijkste manier zijn om opdrachten te krijgen, 15% scoort voornamelijk opdrachten via online marktplaatsen en inhuurdesks.

Nieuwe manier van zakendoen
“Zzp’ers verbinden zich op nieuwe manieren met hun zakelijke netwerk, en zijn daar zeer succesvol in. Wij faciliteren dit door het radioprogramma BNR ZZP Café mede mogelijk te maken: wekelijks komen tientallen zzp’ers bij Spaces aan de Vijzelstraat te Amsterdam tussen 11:00 en 12:00 uur om te netwerken met collega-ondernemers en om te horen wat er speelt in de zzp-markt,” aldus Tim Wolff, directeur Small Medium Business bij Ziggo. Zzp’ers kunnen zich kosteloos voor de live uitzendingen aanmelden via https://www.zzpbarometer.nl/zzp-radio.


Deel: ' Een op twee zzp’ers scoort klanten via LinkedIn '




Lees ook