Een Wonderlijke Klim is geopend

In de voorverkoop al ruim 10.000 kaarten verkocht

's-HERTOGENBOSCH, 20160305 -- Met trompetgeschal en een miraculeuze act van Turnvereniging FlikFlak is vrijdag 4 maart Een Wonderlijke Klim officieel geopend. De aanwezige Burgemeester Rombouts, Plebaan Van Rossem, Bisschop Hurkmans en Commissaris van de Koning Van de Donk beleefden als eersten deze unieke ervaring, lopend door de dakgoten van de Sint-Janskathedraal. 96 Luchtboogbeelden, tot in het kleinste detail uit natuursteen uitgehouwen, maar vanaf de grond nauwelijks te bezichtigen. In het jaar dat 's-Hertogenbosch de 500e sterfdatum van stadsgenoot Jeroen Bosch herdenkt is daar verandering in gekomen. Vanaf vandaag tot en met 30 oktober 2016, zijn de beelden goed zichtbaar voor het grote publiek.

Verborgen schatten

Het ‘schijnparadijs’ op het beroemde schilderij “Tuin der Lusten” van Bosch bevat vele fabeldieren en -figuren, waar de kunstenaar zo om bekend is. Dat afbeeldingen uit de tijd van Bosch met gelijksoortige expressie ook de Sint-Janskathedraal op grote hoogte sieren is velen onbekend.  “De Sint-Jan is de enige kathedraal ter wereld met luchtboogbeelden in de richting van de hemel, kijkend naar God. Vanaf de grond zie je op grote hoogte enkel de ruggen van deze opmerkelijke figuren”, aldus Toine van Driel, organisator en bestuurslid Stichting Nationaal Monument Sint-Jan. Herman Lerou, organisator en bestuurslid Stichting Nationaal Monument Sint-Jan: “Toen we 2 jaar geleden het idee aan derden voorlegden, werden we geënthousiasmeerd door de vele positieve reacties. En blijkbaar niet voor niets, in de voorverkoop zijn al 10.000 kaartjes verkocht!” Tijdens de opening werd het enthousiasme door Plebaan G. van Rossem mooi samengevat: “We gaan in 2016 misschien niet naar het EK, maar wèl naar de WK!”

Fantasiewezens

Samen met een gids van Kring Vrienden ‘s-Hertogenbosch, wordt nu voor één keer de mogelijkheid geboden om terug naar de tijd van Bosch te klimmen. Naar de 16eeeuwsebeeldjes met uiteenlopende onderwerpen als fabeldieren, muzikanten en potsenmakers. Net als vele figuren in de schilderijen van Jeroen Bosch, laten de monsters, draken en fabeldieren op de luchtbogen vooral wezens zien die zijn samengesteld uit delen van verschillende dieren. Velen hebben slechts achterpoten, vaak in de vorm van klauwen. Ook typerend is het wezen met de dubbele hondenkop.

Excursie

'Een Wonderlijke Klim' leidt de bezoekers in groepjes van maximaal 15 personen via speciaal aangelegde steigers en trappen naar 25 meter hoogte. Lopend door de dakgoot, uiteraard voor deze bezichtiging middels vlonders goed toegankelijk, hebben de bezoekers voor € 7,00 per persoon een adembenemend uitzicht over de stad, natuurgebied Het Bossche Broek, vanzelfsprekend de schrijlings zittende luchtboogbeelden maar daarnaast ook beter “zicht” op de architectuur van de Sint-Jan. Via www.wonderlijkeklim.nl kan men meer informatie omtrent deze 1 uur durende rondleiding terugvinden, dan wel tickets bestellen. Voor speciale bedrijfsarrangementen kunt u contact opnemen met info@artishockevents.nl of 073-6901504.

Achtergrond informatie

Een Wonderlijke Klim wordt gerealiseerd door Stichting Nationaal Monument Sint-Jan, die zich bezig houdt met de fondswerving ten behoeve van de restauratie van de kathedraal. Sponsoren maken de unieke wandeling door de dakgoten mogelijk. De opbrengsten uit onder andere de merchandise zoals de catalogus en kaartverkoop van Een Wonderlijke Klim komen ten goede aan de doorlopend noodzakelijke restauratiewerkzaamheden om de eeuwenoude tradities te behouden. Om het grote publiek zich ook in de toekomst te verrassen en verwonderen.

‘s-Hertogenbosch, 5 maart 2016

Deel: ' Een Wonderlijke Klim langs de Sint Jan in 's-Hertogenbosch '