Eendenkooi 't Zand weer open
ZING UW PARTNER UIT DE LUCHT!

't Zand - Het bezoekerscentrum Eendenkooi 't Zand is vanaf 17 april weer vrij toegankelijk voor publiek. Zowel voor de wilde eenden als voor de talloze broedvogelsoorten die hier komen aanwaaien, is de lange winter voorbij en het paarseizoen weer begonnen. Kooiker Jan Zijp, beheerder van de eendenkooi, verwacht de eerste eendenpulletjes rond eind april. Maar reeds voor die tijd is het mogelijk om onder begeleiding de eendenkooi te bezoeken en met een excursie mee te lopen. Voor kinderen en voor volwassenen een aangenaam uitstapje.

Het verschijnsel eendenkooi is zo Hollands als het maar kan. Beheerder Jan Zijp vergelijkt zijn vierhonderd jaar oude kooi dan ook wel met tulpen, klompen en kaas. Vanaf het begin van de 17e eeuw was de eendenkooi een heus bedrijf waar de kooiker zijn brood mee verdiende. De kooikers lokten wilde eenden om deze aan de stedelingen te verkopen, die dergelijke smakelijke kost wel konden waarderen. Talloze uitdrukkingen en gezegden in onze taal verwijzen nog naar het eendenkooibedrijf. Nu wordt Eenden-kooi 't Zand door de Stichting Het Noordhollands Landschap in volle glorie gehouden, omdat de kooi in het omringende cultuurlandschap een ware oase vormt voor vele soorten eenden, talloze broedvogels en andere dieren zoals de ruige dwergvleermuis. Het bosje en de eendenplas vormen tezamen een rijk natuurgebiedje.

In het voorjaar jubelt, zingt en kwinkeleert het in de eendenkooi van alle kanten. Dan bivakkeren hier maar liefst 40 broedvogelsoorten, zo vertelt de beheerder, waarvan de mannetjes hun uiterste best doen om een vrouwtje uit de lucht te zingen. De eenden-koppels zijn al gevormd en de eerste eieren zijn al gelegd. Nieuwsgierigen die nog veel meer willen weten en aanschouwen kunnen de Eendenkooi 't Zand bezoeken op woensdag, zaterdag en zondag. Op deze dagen start telkens om 14.00 uur een excursie. Het bezoekerscentrum (met permanente tentoonstelling en winkeltje) is open van
12.00 uur tot 16.30 uur. De toegang tot het bezoekerscentrum is gratis, de excursie kost een kleinigheid. Bij nat weer laarzen mee! Voor meer informatie en groepsexcursies: tel. 0224 - 593 054. Bij geen gehoor: het kantoor van NHL: 0251 - 659 696.
Eendenkooi 't Zand, de Korte Bosweg 47 't Zand, ligt pakweg een half uur fietsen vanaf Schagen. Met de bus kan ook. Vanaf het station Schagen rijdt bus 159, daarna 15 min. lopen. Voor auto's zijn er enkele parkeerplaatsen op het terrein. Op 29 augustus sluit het centrum weer. //////////////////////////////

Voor inlichtingen over bovenstaand persbericht kunt u contact opnemen met Johan Stuart, 0251-659750, privé 023-5389481 of mobiel 06-53129644.
15 april 1999

E-mail: NHL@tref.nl