TROS

Nederland 1 - 18.15 uur

EXCLUSIEF:
DAVID WALSH IN EENVANDAAG OVER ARMSTRONG-INTERVIEW

De sportwereld houdt de adem in: vannacht wordt het eerste deel van het interview van Oprah Winfrey met de 'gevallen' wielrenner Lance Armstrong uitgezonden. Naar verluidt gaat de Amerikaan toegeven dat hij tijdens zijn loopbaan doping gebruikte. De eerste die serieuze vraagtekens zette bij de bovenmenselijke prestaties van Armstrong was de Ierse sportjournalist David Walsh. Hij schreef er in 2004 het boek 'L.A. Confidential' over en was daarna jarenlang 'persona non grata' in de wielerwereld. Na het USADA-rapport, waarin Armstrong werd ontmaskerd als dopinggebruiker, volgde direct rehabilitatie van Walsh en is hij plots een veelgevraagd commentator over de Armstrong-zaak.

EENVANDAAG-verslaggever Marc Belinfante is in Cambridge en kijkt bij Walsh thuis naar het interview met Lance Armstrong. Belinfante en Walsh kennen elkaar sinds 2004. Na het verschijnen van 'L.A. Confidential' was Belinfante de enige journalist die tijdens de Tour de France van dat jaar daarover vragen stelde aan Lance Armstrong zelf.

Voor de blog die Belifante schreef over de persconferentie van 8,5 jaar geleden zie: http://www.eenvandaag.nl/1v-extra/post/33571

EENVANDAAG zocht in vorig jaar in oktober Walsh ook op, nadat het USADA-rapport verscheen zie http://www.eenvandaag.nl/buitenland/41647/david_walsh_over_lance_gate voor het item dat toen is gemaakt.

Voor meer informatie: www.eenvandaag.nl

Deel: ' EENVANDAAG David Walsh over Armstrong-interview '