TROS

Uitzending zaterdag 9 februari
Nederland 1 - 18.15 uur

LIMBURGSE CARNAVALSVERENIGINGEN ZIEN JONGEREN TOESTROMEN

Het aantal jonge leden bij carnavalsverenigingen in Limburg is de afgelopen 10 jaar toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van EENVANDAAG en de regionale omroep L1 onder 50 Limburgse carnavalsverenigingen. Bij de helft van hen is het aantal leden onder de 30 jaar de afgelopen jaren gestegen. Bij eenderde is het gelijk gebleven.

De verenigingen signaleren ook dat de jongeren actief meewerken aan de organisatie van de festiviteiten en het bouwen van de carnavalswagens.

Optocht behouden
EENVANDAAG ondervroeg ook 1700 Limburgers over de carnavalstradities in hun provincie. 79 Procent vindt het belangrijk dat deze voor de toekomst behouden blijven. Hun favoriete traditie is de carnavalsoptocht, gevolgd door Prins Carnaval en de carnavalsliedjes. Op de vierde en de vijfde plaats staan De Raad van Elf en het haringhappen.

Brabant wil dweilorkest
Ook in Brabant wordt veel waarde gehecht aan de tradities. De Brabanders vinden het haringhappen wat minder belangrijk maar volgens hen mag het dweilorkest in de toekomst zeker niet ontbreken.

Over het onderzoek
EENVANDAAG en de Limburgse regionale omroep L1 vroegen aan 50 carnavalsverenigingen in Limburg of het aantal leden tot 30 jaar in de afgelopen 10 jaar zijn toegenomen, gelijk gebleven of afgenomen. Ook legden ze de vraag voor in hoeverre die jonge leden actief voor de vereniging zijn. De verenigingen beantwoordden de vragen via de mail tussen 30 januari en 7 februari. Het onderzoek naar carnavalstradities vond plaats onder het EenVandaag Opiniepanel. Hieraan deden 1700 inwoners van Limburg en 3500 inwoners van Brabant mee. Het onderzoek vond plaats van 6 tm 9 februari 2013.

Het EenVandaag Opiniepanel bestaat uit ruim 45.000 mensen. Zij beantwoorden vragenlijsten op basis van een online onderzoek. De uitslag van de peilingen onder het EenVandaag Opiniepanel zijn na weging representatief voor zes variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, spreiding over het land en politieke voorkeur gemeten naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2012. Panelleden krijgen ongeveer een keer per week een uitnodiging om aan een peiling mee te doen. Op de meeste onderzoeken respondeert 60 tot 70 procent van de panelleden.

Deel: ' EenVandaag Limburgse carnavalsverenigingen zien jongeren toestromen '