ADECCO

Eerste Formule 1 Regatta op Zee

Eerste Formule 1 Regatta op Zee:
Adecco Wereldkampioenschap van mei t/m augustus 1999

Utrecht, 16 april 1999
In mei start de eerste Formule 1 Regatta zeilrace op zee met Maxi One Design fabriekschepen: het Adecco Wereldkampioenschap. Adecco, de grootste uitzendorganisatie ter wereld, is de hoofdsponsor van dit evenement, dat door de International Sailing Federation is erkend. De Maxi-One Design geldt als de grootste en snelste fabrieksboot ter wereld. Aan de wedstrijd doen enkele van de beste zeilers ter wereld mee.

Het Wereldkampioenschap start in mei en duurt tot en met augustus
1999. De organisatie is in handen van de Maxi-One Design Association. De acht deelnemende ploegen zullen strijden om het prijzengeld van in totaal 1 miljoen Zwitserse Francs. Tijdens de North Sea Regatta in Scheveningen van 19 tot 24 mei worden diverse etappes gezeild.

Het Adecco Wereldkampioenschap heeft plaats op acht verschillende locaties verspreid door Europa, te weten: Cadiz (Spanje), Scheveningen, Kiel (Duitsland), Stockholm en Gotland (Zweden), Lorient (Frankrijk), Cowes en Fastnet (Groot-Brittannië). Er doen acht teams mee uit acht verschillende landen: België, Nieuw Zeeland, Italië, Zwitserland, Zweden, Frankrijk, Zuid-Afrika en een Europees team.

Tijdens de wedstrijden varen de deelnemende ploegen in een zelfde type boot, gemaakt met dezelfde mal. De zeilen, giek en masten worden aan strenge (eenheids)voorschriften onderworpen. Doordat de schepen vrijwel identiek zijn, zal de kwaliteit van de ploeg uiteindelijk de doorslag geven.
Daarin ligt mede de reden opgesloten van de sponsoring: Als de boten exact hetzelfde zijn en onder dezelfde omstandigheden varen, dan wordt het verschil bepaald door de schipper en de bemanning. En dat is precies wat Adecco doet: organisaties, waar ook ter wereld, helpen aan mensen die het verschil maken.

De boten zijn 24,5 meter lang, 6,5 meter breed, de mast is 36 meter, het grootzeil 185 m2 meter en de spinnaken maar liefst 550 m2. De schepen kunnen snelheden van meer dan 25 knopen per uur ontwikkelen. Elk schip telt 16 tot 20 bemanningsleden.
De wedstrijden worden gevaren over afstanden uiteenlopend van 180 tot 600 mijl. De meeste wedstrijden worden net buiten de kust gevaren. Zij zijn hierdoor goed te volgen, en de acht enorme zeilschepen zullen voor de toeschouwers een imponerend beeld opleveren, zowel zeilend als afgemeerd in de haven. In de havens wordt bovendien een groot scherm neergezet waarop beelden zijn te zien van de gevaren etappes. Alle schepen zijn uitgerust met on board cameras en ook wordt vanuit motorboten gefilmd.

Het programma voor het Adecco Wereldkampioenschap ziet er als volgt uit:

1 - 6 mei; Proloog Cadiz Lorient

19 - 24 mei; Group 4 North Sea Regatta (Scheveningen) 21 - 27 juni; Kieler Woche
28 juni - 1 juli; Kiel Stockholm
4 - 5 juli; Gotland Race
27 - 29 juli; Grand Prix de France (Lorient)

1 - 5 augustus; Skandia Cowes Week
7 - 11 augustus; Fastnet Race

Aan de race doen zeilers mee die tot de beste ter wereld behoren. Dit zijn:
Hans Boucholte (België, o.a. winnaar North Sea Regatta en Tour de France à la Voile), Ross Field (Nieuw Zeeland, winnaar Whitbread en Fastnet in de Maxi One Design klasse), Guido Maisto (Italië, meermalen deelnemer Whitbread en Fastnet, winnaar van de Atlantic Barbados Challenge Regatta), Ernesto Bertarelli (Zwiterland), Ludde Ingval (Zweden - twee maal winnaar van de Whitbread titel, recordhouder van de oversteek van de Atlantische Oceaan met de Maxi One Design Nocorette), Jules Mazars (Frankrijk, deelnemer Admirals Cup en AG2R Transatlantic), Geoff Meek (Zuid-Afrika, winnaar Fastnet, Sydney-Hobart, Holf Ton Cup en de Sardinia Cup), Marc Pajot (winnaar zilver in de Flying Dutchman klasse tijdens de Olympische Spelen van
1992)

Deel: ' Eerste Formule 1 Regatta op Zee '