FNV BONDGENOTEN

Eerste internationale inzet CAO onderhandeling

De mogelijkheid voor werknemers in de metaal- en electro-industrie om
-bijvoorbeeld in het kader van een opleiding- stage te lopen bij een bedrijf in een van de buurlanden. Dat is de eis van de Duitse vakbond IG Metall in de onderhandelingen met de werkgevers in de deelstaat Rheinland Westfalen. In Nederland zal FNV Bondgenoten in de CAO-onderhandelingen de zelfde eis stellen. Deze coördinatie is een direct gevolg van een principeafspraak van begin vorig jaar tussen vakbonden uit Nederland, België en Nordrhein Westfalen. Met de eis van IG Metall is vandaag een eerste aanzet gemaakt voor de invulling van deze afspraak.

'We hebben vandaag een eerste belangrijke stap gezet in het afstemmen van de arbeidsvoorwaarden in de drie landen', licht FNV Bondgenoten bestuurder Jan Berghuis toe. 'Er liggen nog een aantal dringende zaken op ons te wachten waarover we gezamenlijk in CAO's afspraken zouden kunnen maken, zoals bijvoorbeeld een internationale standaard voor de arbeidsomstandigheden, afstemming van het ouderenbeleid en het in kaart brengen en coördineren van de problemen op de arbeidsmarkt.'

De grensoverstijgende samenwerking van de vakbonden betekent dat de gemaakte afspraken betrekking hebben op ruim 1 miljoen werknemers. In Nederland beginnen de CAO-onderhandelingen in mei, de Belgen volgen eind dit jaar.

Meer informatie:

Jan Berghuis, bestuurder FNV Bondgenoten, telefoon 0251-235398 of 06-53779439