ASTMACENTRUM HORNERHEIDE

EERSTE LANDELIJKE CARA SPORT - EN INFODAGEN

Steeds meer mensen in Nederland krijgen te maken met luchtwegklachten. De afgelopen tien jaar is het aantal kinderen dat astma of allergieën heeft met tien procent gestegen. Ook het aantal longemfyseempatiënten neemt zienderogen toe. Het Nederlands Astma Fonds steunt nu al 1,6 miljoen Nederlanders die last hebben van astma, chronische bronchitis en longemfyseem. Het Astma Fonds kan dit probleem niet alleen oplossen. Luchtwegziekten zijn inmiddels een zorg van de hele maatschappij geworden.

Het Astmacentrum Hornerheide uit Horn (L) organiseert daarom, in samenwerking met onder meer het Astma Fonds, voor de eerste keer Landelijke CARA Sport- en Infodagen. Op deze speciale en unieke wijze vraagt het Astmacentrum bij een breed publiek aandacht voor de toenemende CARA-problematiek in Nederland.

Dit evenement komt voort uit de jaarlijkse Regionale CARA Sportdag, die dit jaar al weer voor de tiende keer wordt georganiseerd. Op 3 juni a.s. strijden teams uit Limburg en Zuidoostelijk Noord-Brabant om de Regionale CARA-Cup.

Vier juni a.s. is het de beurt aan 13 teams uit heel Nederland. De teams bestaan uit minimaal 12 en maximaal 20 deelnemers. De deelnemers zijn CARA-patiënten die gewoonlijk meedoen aan het aangepast sporten en zwemmen van het Astma Fonds. Aangemoedigd door familie, vrienden en kennissen gaan zij natuurlijk voor de winst.... DE NATIONALE CARA-CUP!

Naast het sportieve deel wordt een CARA-gerelateerd informatieprogramma aangeboden, zoals een uitgebreide informatiemarkt, exposities en lezingen. Beide dagen worden omlijst door muziek en straattheater. Het programma start om 11.00 uur en eindigt met een feestelijke prijsuitreiking om 17.00 uur.

Naast het verstrekken van informatie is het vooral van belang dat CARA-patiënten tijdens deze dagen in een ontspannen sfeer bij elkaar komen. Bovendien wordt met deze dagen nogmaals benadrukt dat lichamelijke activiteit onontbeerlijk is voor CARA-patiënten. Op deze wijze kan nog zo lang mogelijk een optimaal functioneren worden gehandhaafd.

Deel: ' Eerste landelijke cara sport - en infodagen '