De Nederlandsche Bank NV
Afdeling Externe betrekkingen en voorlichting

18 januari 1999

Maandbericht ECB

De Europese Centrale Bank (ECB) publiceert deze week haar eerste Maandbericht. Deze ECB-publicatie wordt één van de hoofdinstrumenten bij het analyseren van de economische ontwikkelingen in het eurogebied en het uiteenzetten van het monetaire beleid van de ECB. Het statistische gedeelte van het Maandbericht zal zich ontwikkelen tot één van de belangrijkste bronnen van voor het gehele eurogebied geldende statistieken.

Het eerste nummer van het Maandbericht bevat onder meer:
* de beoordeling door de ECB van de economische situatie in het eurogebied;

* de belangrijkste kenmerken van de omvangrijke markt die is overgegaan op de gemeenschappelijke munt;

* een uitgebreide toelichting op de monetaire-beleidsstrategie van het Eurosysteem; en

* de definitie van het Eurosysteem.

Het Maandbericht is opgesteld door de ECB en zal door de afzonderlijke nationale centrale banken in de nationale talen ter beschikking worden gesteld.

De publicatie zal op dinsdag 19 januari 1999 vanaf 19.00 uur ECB-tijd (Midden-Europese tijd) beschikbaar zijn hier en op de Website van de ECB (https://www.ecb.int). Exemplaren van de commerciële gedrukte versie kunnen kosteloos worden besteld bij de Afdeling Voorlichting van de ECB (fax: +49 69 1344 7404) en zullen beschikbaar zijn vanaf 22 januari 1999.

Vandaag zal uitsluitend aan de pers een voorpublicatie van het Maandbericht worden uitgereikt; op deze publicatie rust een embargo tot 19.00 uur op dinsdag 19 januari 1999.

Deel: ' Eerste Maandbericht Europese Centrale Bank (ECB) '