ING Groep

Amsterdam, 16 november 1999

Eerste paal geslagen van nieuwe hoofdkantoor ING Groep

Vandaag is de eerste paal geslagen voor het nieuwe hoofdkantoor van ING Groep. De feestelijke eerste bouwhandeling werd verricht door de heer drs. D.B. Stadig, wethouder Ruimtelijke Ordening en Grondzaken Gemeente Amsterdam, mevrouw P.C. Krikke, wethouder Economische Zaken Gemeente Amsterdam en een viertal leden van de Raad van Bestuur van ING Groep, de heer G.J.A. van der Lugt (voorzitter), mr. E. Kist (vice-voorzitter), dr. A.H.G. Rinnooy Kan en drs.ing. C. Maas. Ook de heer ir. M.T. Kooistra, directievoorzitter van Blauwhoed B.V., mevrouw mr. J.B. Baars, directeur Corporate Real Estate van ING Vastgoed, de heer J.W. van Schooten, architect, en de heer J. van Gelderen, penvoerder van de bouwcombinatie, hebben vervolgens de eerste paal geslagen. Naar verwachting wordt het gebouw eind 2001 opgeleverd.

Het nieuwe hoofdkantoor is innovatief en transparant, twee criteria die ING in haar programma van eisen had opgenomen. ING Groep wil als wereldwijd opererende financiële dienstverlener deze twee corporate values ook door middel van haar nieuwe hoofdkantoor uitstralen.

Het gebouw, dat ontworpen is door J.W. van Schooten en R.E. Meyer van het architectenbureau Meyer en Van Schooten te Amsterdam, krijgt een bruto vloeroppervlakte van 20.000 m², waarvan 7500 m² kantooroppervlakte. Dit biedt werkruimte aan de Raad van Bestuur en de stafafdelingen van ING Groep, in totaal circa 400 mensen. Verder worden er een auditorium (500 m²), een lounge (500 m²), vergaderruimten (in totaal 800 m²) en twee restaurants (1100 m²) gerealiseerd. De parkeergarage zal plaats bieden aan 160 auto's.

In het nieuwe hoofdkantoor zullen innovatieve bouwsystemen en natuurlijke materialen worden toegepast. Het gebouw wordt gekenmerkt door een grotendeels transparante dubbele gevel. Dit concept heeft een groot aantal gebruiks- en belevingsvoordelen voor de gebruiker, waaronder te openen ramen.

Daarnaast heeft het gebouw een energiezuinige airconditioning. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van warmtepompen die warme en koude lucht opslaan in de bodem. Het energieverbruik voor zowel koeling als verwarming wordt hiermee aanzienlijk teruggedrongen.

De transparante gevel maakt daglichttoetreding zeer goed mogelijk. De TL-verlichting wordt bij voldoende daglicht automatisch uitgeschakeld. Op diverse verdiepingen in het kantoor komen tuinen die een aangenaam werk- en verblijfsklimaat creëren.

Het nieuwe hoofdkantoor van ING Groep wordt ontwikkeld door ING Vastgoed en Blauwhoed Vastgoed. Het kantoor maakt deel uit van het kantorenpark De ZuiderHof, voorheen bekend als Jollenpad, dat in hoog tempo vorm krijgt op de Zuidas. Het kantorenpark, een ontwikkeling van Blauwhoed Vastgoed, omvat kantoorgebouwen verdeeld over een drietal zones. Naast het ING hoofdkantoor komen er kleinschalige en middelgrote gebouwen, waarvan er reeds een aantal voltooid is. Het totale plan is uniek door zijn bijzondere visie op de openbare ruimte. Geen afzonderlijke buitengebieden, maar een integrale aanpak die de ontbrekende groene schakel tussen de Nieuwe Meer en het Amsterdamse Bos invult.

De bouw van het nieuwe ING hoofdkantoor is te volgen op internet: www.zuiderhof.com.

Deel: ' Eerste paal geslagen van nieuw hoofdkantoor ING Groep '