Eerste politieke verkiezingsgame in Nederland gelanceerd

Mobile app laat kiezer via digitaal memoriespel kennis maken met politici

AMSTERDAM, 20120822 -- Vandaag is voor het eerst in Nederland een politieke verkiezingsgame voor Android en iPhone verschenen. De applicatie maakt het mogelijk om spelenderwijs kennis te maken met politieke partijen en hun kandidaten. De Verkiezingen 2012-app is een game waarin de speler zich kan bewijzen als de politieke kenner van Nederland.

Het doel van deze app is om de kiezers op een laagdrempelige wijze meer te betrekken bij de Tweede Kamer-verkiezingen van 12 september. De vijf grootste partijen – CDA, PvdA, PVV, SP en VVD – werken actief mee met het onafhankelijke en niet-commerciële initiatief. De app is gratis te downloaden.

Eigen partij, tegenstanders en nieuwkomers

Met de Verkiezingen 2012-app kan de kiezer de gezichten, de namen, (korte) biografieën en standpunten van de top-40 van de vijf grootste partijen (beter) leren kennen. Ook is het mogelijk de kennis over partijen, logo’s, standpunten, stellingen en mijlpalen te verbeteren. De app combineert het aloude memoriespel met digitale content en een koppeling met sociale netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn. Daarmee is de Verkiezingen 2012-app interessant voor zowel politici die hun eigen partij of tegenstanders (nog) beter willen leren kennen als voor de kiezer die zich iets meer wil verdiepen in de spelers van de Tweede Kamer-verkiezingen van 12 september. Ook nieuwkomers op de kieslijsten kunnen met de app bekender worden onder het publiek.

Verschil met stemwijzers

De app is beschikbaar voor Android en iPhone en is de eerste, politieke verkiezingsgame in Nederland. Het verschil met initiatieven als Stemwijzer en KiesKompas is dat de Verkiezingen 2012-app meerdere malen gebruikt kan worden door de kiezer. “Als je het spel speelt, word je langzamerhand beter in het onthouden wie de politici zijn en waar de partijen voor staan; dat is waarom kiezers maar ook politici het spel gemiddeld meer dan 50x per persoon spelen,” aldus initiatiefnemer Jeroen Sakkers.

Interactie met de kiezer

Iedereen die de Verkiezingen 2012-app speelt, ontvangt badges zodra hij vordert in het spel. Via deze badges kunnen de partijen voor meer interactie met hun achterban zorgen: zo kan de PvdA een roos uitreiken aan iedereen die de PvdA-expert badge heeft ontgrendeld en kan Minister-President Rutte een meet-and-greet op het Catshuis organiseren met een van de winnaars van de Mark Rutte-badge. Ook is het mogelijk de top-100 te zien per partij: zo kan bijvoorbeeld het CDA een brainstormweekend organiseren met zijn honderd beste CDA-kenners. Naast het leren kennen van de politici en partijen voor de Tweede Kamer-verkiezingen van 12 september is het ook mogelijk het spel te spelen met de leden van het demissionaire kabinet Rutte-I en hen (alsnog) beter te leren kennen.

De app is vanaf woensdag 22 augustus beschikbaar in de iPhone App Store en op Google Play (Android) of via de website van de Verkiezingen 2012-app.

Deel: ' Eerste politieke verkiezingsgame in Nederland gelanceerd '