Telfort persbericht

Telfort brengt muntgeld terug als betaalmiddel in nieuwe telefooncel

Eerste Telfort telefooncel op Leiden Centraal

AMSTERDAM, 18 JANUARI 1999 - De eerste Telfort telefooncellen zijn vandaag in gebruik genomen op station Leiden Centraal. Hiermee doorbreekt Telfort zichtbaar het laatste monopolie in Nederland op de telecommunicatiemarkt. Met de Telfort telefooncellen wordt bellen op de stations makkelijk: in deze telefooncellen kan weer met muntgeld worden betaald.

Behalve met muntgeld kan de consument betalen met Telfort telefoonkaarten en vanaf 15 maart ook met de creditcard. In de tweede helft van 1999 worden de telefooncellen bovendien geschikt gemaakt voor de Chipknip en de Chipper.

770 telefooncellen

Telfort zal alle 770 KPN-telefooncellen op de perrons en in de stationshallen van 250 Nederlandse stations vervangen door Telfort telefooncellen en -zuilen. Daarnaast worden de telefooncellen op de voorpleinen van de stations vervangen in gevallen waar NS eigenaar is van deze terreinen. De telefooncellen op en rondom de stations worden in een korte periode omgewisseld. Na Leiden Centraal volgen in januari Den Haag Centraal, Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal. De laatste telefooncellen zullen naar verwachting eind april worden omgewisseld. De Telfort telefooncellen en -zuilen zullen met hun eigentijdse design een beeldbepalend element vormen op de Nederlandse stations.

Omwisseling

Telfort maakt voor de nieuwe telefooncellen zoveel mogelijk gebruik van de bestaande lokale bekabeling en elektricititeitsvoorzieningen op de stations. Via het bestaande aansluitnetwerk van KPN worden de Telfort telefooncellen aangesloten op het Telfort netwerk. Om deze redenen is de omwisseling van de telefooncellen betrekkelijk eenvoudig. Telfort, NS en KPN coordineren de omwisseling gezamenlijk om eventuele hinder voor treinreizigers tot een minimum te beperken. Telfort zet op de grotere stations mobiele teams in op het moment dat de cellen worden omgebouwd. Wanneer reizigers op het station willen bellen, kunnen zij bij deze teams gratis gebruik maken van mobiele telefoons.

Makkelijk

Ir. Koos van der Meulen, Algemeen Directeur van Telfort: "De opvallende Telfort telefooncellen maken het de reiziger mogelijk om makkelijk te bellen op het station. Gewoon met kwartjes, guldens en andere munten. Deze telefooncellen passen uitstekend in het uitgangspunt dat Telfort voor al haar telecommunicatiediensten hanteert: bellen voordelig en makkelijk maken!"

Tarieven

In de Telfort telefooncellen is het starttarief FL 0,25. Vervolgens wordt er afgerekend per tik: een tik kost FL 0,25. De tarieven, omgerekend naar prijzen per minuut zijn:

FL 0,13 voor lokale gesprekken (Piek en Dal);

Interlokale gesprekken, FL 0,22 en FL 0,15 (Piek en Dal);

Mobiele toestellen FL 1,50 en Fl 0,75 (Piek en Dal).

Piek: ma-vr 08.00 - 20.00 uur

Dal: ma-vr 20.00 - 08.00 uur en zaterdag en zondag

De gesprekstarieven (exclusief het starttarief) voor het bellen vanuit de Telfort telefooncel liggen gemiddeld zeven tot tien procent lager dan de tarieven die consumenten voorheen betaalden voor bellen vanuit een telefooncel op een station.

De Telfort telefoonkaarten zijn te koop bij de NS loketten en de Wizzl's. Er zijn twee Telfort telefoonkaarten: een kaart met een beltegoed van FL 10,- en een voordelige kaart van FL 20,- waarbij de klanten FL 5,- extra beltegoed krijgen gedurende de introductieperiode.

Telfort is de telecom joint-venture tussen BT en de NS. Het bedrijf biedt een volledig pakket aan nationale en internationale telecommunicatiediensten in Nederland aan de zakelijke- en de consumentenmarkt. Momenteel werken er circa 1500 mensen. Klanten zijn onder andere Shell, Philips, Unilever, Akzo Nobel, KPMG, BP en NS.

Deel: ' Eerste Telfort telefooncel op Leiden Centraal '