Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Eerste Tween Award voor populairste merk uitgereikt aan Nike

20% van alle tweens kiest Nike als favoriete merk, Cool Cat verrassend tweede

Naarden, 27 april 2004. Onder kinderen in de leeftijd 9-15 jaar is Nike het populairste merk. Dit bleek uit in een grootschalig onderzoek op Kaboem, de interactieve website voor tweens. In totaal deden meer dan 3516 respondenten tussen de 9 en 15 jaar mee aan het onderzoek. De uiteindelijke top 3 van favoriete merken uit dit onderzoek ziet er als volgt uit:

Nike - 20%
Cool Cat - 18%
Coca Cola - 12%

Het online onderzoek op Kaboem is in twee fasen uitgevoerd. In de eerste fase van het onderzoek is werd aan de respondenten aan de hand van een open vraag geïnformeerd naar het persoonlijke favoriete merk. Hieruit is een top 10 van samengesteld met de meest genoemde merken. In de tweede fase werd uit deze top 10 het meest favoriete 'tween-merk' gekozen. Uiteindelijk werd de eerste "Tween Award" toegekend aan Nike.

De onderzoeksresultaten werden onlangs bekend gemaakt tijdens het eerste "Tweens-Segmentatie Marketing Innovatie" Seminar dat gehouden werd in het Land van Ooit in Drunen. Hier kwamen ongeveer 200 marketeers en beleidsmakers bijeen om over de ontwikkelingen te spreken binnen het specifieke segment Tweens (jongeren tussen 9 en 15 jaar).

Commercieel Manager Peter-Paul Laumans licht toe dat de tween doelgroep voor merkeigenaren met name zeer interessant is, omdat kinderen vanaf een jaar of 9 merken niet alleen gaan herkennen, maar er tevens een waarde aan toekennen. Ze gaan zelf bepalen of een merk bij ze past of niet. Een bijkomend kenmerk van de groep tweens is dat indien de boodschap van een merk eenmaal wordt geaccepteerd, de kans groot is dat een meerderheid deze vervolgens adopteert. Dit is een uiterst interessant gegeven voor populaire merken aangezien merken meteen bij een enorme doelgroep 'in' of 'uit' kunnen zijn. Dat verklaart bijvoorbeeld ook het succes van het merk Cool Cat, dat met beperkt marketingbudget een grote groep Tweens weet te trekken en de tweede prijs in de wacht wist te slepen.

Kaboem is met meer dan 500.000 leden Nederlands populairste website voor en door Tweens (9-15 jaar). Het is voor Tweens dé plek om elkaar te ontmoeten en alles aan te treffen over typische Tweens onderwerpen.

Noot aan de redactie:

Voor meer informatie of beeldmateriaal:
Kaboem Media B.V.
Gooimeer 3-30, 1411 DC Naarden
Peter-Paul Laumans, Commercial Manager.
e-mail p.laumans@kaboem.nl
telefoon : 035 - 672 10 00

zie ook http://www.kaboem.nl/meer-info-over-kaboem wilt u rondkijken op Kaboem, log dan in op www.kaboem.nl met als bijnaam: bezoeker en wachtwoord: kindersite.

---- --

Deel: ' Eerste Tween Award voor populairste merk uitgereikt aan Nike '




Lees ook