Eigen auto verhuren; lucratief of vragen om ellende?


IJSSELSTEIN, 20131118 -- Nobele intenties leiden tot nieuwe marktontwikkelingen, die op het eerste gezicht een gat in de markt lijken, totdat ze nader worden belicht en blijkt dat er toch nogal wat haken en ogen aan zitten. Zo lijkt het verhuren van de eigen auto een lucratieve manier om de tegenwoordig forse kosten van autobezit en -gebruik enigszins te drukken. Dat kan ook zeker zo zijn, maar er kleven wel degelijk gevaren en risico’s aan. Diks.nl heeft hier een groot onderzoek naar gedaan en deze uitgebreid in kaart gebracht.

Risico’s en gevaren
Bij het verhuren van de eigen auto zijn er tal van verzekeringsrisico’s waarbij de verhuurder mogelijk met een flinke schadepost blijft zitten, worden alle schades en boetes op naam van de verhuurder geregistreerd en kan het zo maar gebeuren dat de auto wordt ingezet voor criminele activiteiten. Echt link wordt het voor de verhuurder als de huurder onbetaalde boetes of belastingschulden heeft uitstaan. Dan mag de auto van de verhuurder namelijk in beslag worden genomen door de politie of de belastingdienst! Onrechtvaardig, maar helaas wel de harde werkelijkheid.

Rompslomp

Het verhuren van de eigen auto betekent ook een tijdsinvestering. De verhuurder moet namelijk onder andere de  beschikbaarheidsinformatie op de website bijhouden, de overdracht van de sleutel regelen, de kilometerstanden noteren, eventuele schade afhandelen en eigen risico’s en boetes voorschieten. Deze zaken, evenals het extra onderhoud,  de slijtage en de afschrijving  zal de verhuurder moeten verdisconteren in de huurprijs wil deze naast de fee van de bemiddelaar ook zelf nog wat verdienen aan de verhuur. De vraag is dus of de (ver)huur de moeite en het risico waard is in verhouding tot de verdiensten.  Het volledige artikel is hier te lezen: https://www.diks.nl/blog/eigen-auto-verhuren-en-de-risicos-hierbij/


Diks.nl
Diks.nl is een onafhankelijke vergelijkingssite met meer dan 40 jaar ervaring in de verzekeringsbranche. Diks.nl is met haar 35 medewerkers voor de consument altijd op zoek naar de beste prijs-/kwaliteitproducten en biedt, naast een snelle digitale service ook 24/7 telefonische bereikbaarheid. Verder informeert Diks.nl de consument ten aanzien van actuele zaken middels onderzoeken, analyses en artikelen.


Deel: ' Eigen auto verhuren; lucratief of vragen om ellende? '




Lees ook