Vereniging Eigen Huis

Club, Cv, Cyberbouwplaats, Diensten, dienstverleners, doelgroep, Eigen Huis, Eigen huis bouwen, Eigen huis en onderhoud, Eigen Huis Magazine, eigenaren, Eigenhuis.nl, Eigenhuisbezitters, Fbto, Financiele Planner, Fiscaal partnerschap, Forum, Frank van Loon, geld, Geluidshinder, Groene gids exclusief, Handboek bouw uw eigen huis, Henny van Herwijnen, hoekwoning, huis, huis adverteren, huis kopen, Huis verkopen, huizen, Huurwoning, hypotheek, hypotheekadvies, hypotheekadviesprogramma, hypotheekrenteaftrek, hypotheken, Hypothekengids, inboedelverzekering, Inbraakpreventie, juridisch, juridisch advies, Kamernet, koophuis, Koopwoning, kopersvereniging, korting, Korting, Lid worden, Lidmaatschap, Maandblad, Maisonnette, makelaar, Marlies Pernot, nieuw huis kopen, nieuwbouwwoning, Nieuws, notaris, notarisservice, onderhoud, Onderzoek, oplevering, Opleveringskeuring, opstalverzekering, Ouder worden in een eigen huis, ouderen, Persberichten, Preventie, Prikbord, Redactie, Rekenmodule, Rijtjeshuis, Samenwonen of trouwen, Spaarhypotheek, Sta op uw recht, Standpunten, taxatie, taxaties, taxatieservice, tweede woning, twee-onder-een-kap, U en de overheid, u en uw huis, uw huis op het web, Uw huurwoning kopen, Vacatures, VEH, VEH.NL, verbouwen, vereniging, Verenigingeigenhuis.nl, Verstandig verbouwen, Verzekeringsservice, villa, Voordelen, Voorlichting, Voorlichtingsavonden, VVE, Wet waardering Onroerende zaken, woning, woning adverteren, woningbouw, Woonconsument, woonhuisverzekering, woonkrant, Woonlasten, woonwijzer, WOZ, zelf laten bouwen, zelfbouw, Zolder bewoonbaar maken

Vereniging Eigen Huis Inloggen lid worden gegevens wijzigen downloads sitemap faq contact

__________ -Submit

visual
Gegevens wijzigen
VEH Algemeen
o Persberichten
o Nieuws
o Standpunten
Tarieven/ voorwaarden

Info & advies Interactief Magazine Uw verenigingWinkel Home / Uw vereniging / Actueel / Persberichten

Overzicht
Volgende

Eigen Huis: herzieningsmogelijkheid boxkeuze nog één maal mogelijk

Eigen woningbezitters hebben dit jaar nog éénmaal de mogelijkheid om hun kapitaalverzekering in box 1 geruisloos om te zetten naar box 3. Hiervoor dient de eigenwoningbezitter een verzoek in te dienen bij de verzekeraar voordat de aangifte inkomstenbelasting 2002 wordt gedaan. De aangifte moet in de meeste gevallen voor 1 april 2003 worden gedaan. Als uiterste termijn voor de herziening van de boxkeuze geldt 31 december 2003. De verzekeraar moet de wijzigingen in de polis voor het einde van 2003 hebben verwerkt.

Volgens Vereniging Eigen Huis hebben veel eigen woningbezitters vorig jaar bij hun aangifte inkomstenbelasting niet altijd de juiste boxkeuze gemaakt. Dit werd onder andere veroorzaakt door de ingewikkelde overgangswetgeving rondom kapitaalverzekeringen en door de korte tijd die consumenten kregen om tot hun keuze te komen. De Vereniging heeft zich dan ook hard gemaakt voor de invoering van een spijtoptantenregeling. De Vereniging Eigen Huis heeft alle directies van levensverzekeraars, banken en de branche-organisaties van verzekeringsintermediairs opgeroepen om hun cliënten met een eigen woning tijdig te informeren over de zogeheten spijtoptantenregeling.

De Vereniging informeert haar leden door middel van de website (www.eigenhuis.nl) en artikelen in het Eigen Huis Magazine. Op de website staat de boxkeuzemodule, een programma waarmee leden kunnen nagaan of zij de juiste keuze hebben gemaakt voor hun kapitaalverzekeringen. De module berekent in welke box de kapitaalverzekering het beste geplaatst kan worden, zodat niet meer inkomstenbelasting verschuldigd is dan noodzakelijk. Als blijkt dat een bepaalde polis beter niet in box 1 geplaatst had kunnen worden kan, door een beroep op de spijtoptantenregeling, de polis alsnog in box 3 worden geplaatst. Afhankelijk van de persoonlijke situatie en de looptijd van de polis kan het belastingvoordeel voor de woningbezitter oplopen tot enkele duizenden euros.

Amersfoort, 20 februari 2003

Overzicht