Gemeente Eindhoven

Persbericht: 10 augustus 1999

Tentoonstelling van herdenkingsvlaggen op het Stadhuisplein

Eindhoven herdenkt aids-slachtoffers met Quilt-ceremonie

Op zaterdag 28 augustus, als het niet regent, organiseert de GGD samen met de Hiv-Vereniging Nederland de Quilt-ceremonie waarmee de aids-slachtoffers herdacht worden. De Quilts zijn herdenkingsvlaggen met de namen van mensen die aan aids zijn overleden. Deze vlaggen zijn samengevoegd tot 18 doeken van 4 x 4 meter. Deze doeken worden tijdens de herdenkingsceremonie op het Stadhuisplein door in het wit geklede vrijwilligers uitgevouwen. Ondertussen worden de namen van de overledenen voorgelezen. Eindhoven is een van de zes steden waar dit jaar de Nederlandse Quilt-tour plaats vindt. Deze reizende tentoonstelling is opgezet om de herinnering aan mensen die zijn overleden aan de gevolgen van aids levend te houden. De Quilts waren reeds te zien in Terneuzen, Maastricht, Deventer en komen nog in 's-Hertogenbosch en Nijmegen. De Quilt tour is mede mogelijk gemaakt dank zij financiële steun van het Aids Fonds.

De Quilts zijn gemaakt door geliefden, familieleden en vrienden. Ze zijn gemaakt om de overledene te herdenken, maar ook om bet verdriet om het verlies te verwerken. De Quilts zijn erg indrukwekkend, ze zeggen meer dan alle statistieken over aids bij elkaar. De Quilts laten zien dat mensen die in ons midden waren, vaak op jonge leeftijd uit het leven verdwenen zijn. De Quilts maken duidelijk dat hiv en aids nog steeds bestaan, dat aandacht voor de mensen met hiv en aids nog steeds nodig is en dat het nog steeds erg belangrijk is om deze ziekte te voorkomen.

De ceremonie op het Stadhuisplein start om 14.00 uur en zal om 16.00 uur afgesloten worden.

Tijdens de ceremonie hebben bezoekers de gelegenheid om de Quilts van dichtbij te bekijken. Tevens is er op het Stadhuisplein een kleine informatiemarkt met kramen van de Hiv-vereniging, het Baanplusproject, de Gezondheidswijzer, de GGD en wellicht nog enkele andere organisaties.

Omdat de Quilts niet nat mogen worden, zal deze manifestatie bij regen afgelast worden.

Deel: ' Eindhoven herdenkt aids-slachtoffers met Quilt-ceremonie '