Gemeente Eindhoven

Persbericht: 23 september 1999, no. 51.

EK-speelstad Eindhoven presenteert eigen actielogo

Eindhoven, 23 september 1999 - Met de presentatie van een geheel eigen logo heeft de gemeente Eindhoven ervoor gekozen niet langer te willen wachten met deze beeldbepalende voorbereidingen voor het EK Voetbal in juni 2000. Deze voorbereidingen waren de afgelopen maanden onder druk komen te staan door vertraging van de onderhandelingen tussen de UEFA/ISL en de speelsteden. Eindhoven kan nu niet langer wachten op verdere gesprekken omdat anders het feestelijke randprogramma van de Stichting Voetbalfestival Eindhoven in gevaar komt.

Het in opdracht van de gemeente ontwikkelde logo is afkomstig van het communicatiebureau Checker en symboliseert het streven van de stad om in het feestjaar 2000 een goed en sportief gastheer te willen zijn voor diverse evenementen waaronder het EK Voetbal. Met de uitbundige kleurstelling gericht op het jaar 2000 en de verwijzing naar vele uiteenlopende sporten onderstreept Eindhoven hiermee dat het al jarenlang gezien wordt als sportstad van Zuid-Nederland. Zo sluit de huidige organisatie van het EK Voetbal naadloos aan op de Eindhovense voetbaltraditie met PSV en Eindhoven als de twee lokale betaald voetbal organisaties. Daarnaast borduurt het logo voort op de tal van andere sportevenementen in de stad, zoals bijvoorbeeld de WK's Volleybal en Tafeltennis die de afgelopen jaren in Eindhoven plaatsvonden.

Als secretariaat van de EK-speelsteden heeft Eindhoven het voorbije jaar veel energie gestoken in het bereiken van een akkoord met UEFA/ISL. Dat dit nu niet is gelukt wordt door de gemeente betreurd.

De gemeente is juridisch eigenaar van het nu ontwikkelde eigen beeldmerk. De Stichting Voetbalfestival Eindhoven (SVE) onder voorzitterschap van oud Philips topman C van der Klugt wordt economisch eigenaar en kan zodoende met het logo de markt op om sponsorgelden bijeen te brengen. Dezelfde stichting zal vervolgens met behulp van deze en andere gelden in samenwerking met de gemeente ervoor zorgen dat in de maanden mei, juni en juli zeer uiteenlopende en aansprekende evenementen in het kader van feest en sport worden georgani- seerd.

Deel: ' EK-speelstad Eindhoven presenteert eigen actielogo '